Film recensie: Annihilation

Voormalig soldaat Lena (Nathalie Portman) werkt niet meer in het leger. In plaats daarvan heeft ze zich gestort op de wetenschap en doet ze een groots onderzoek naar celdelingen, in de hoop er achter te komen hoe je ongezonde cellen in gezonde kunt omvormen. Haar man is ongeveer een jaar geleden verdwenen, nadat hij vertrokken is op een geheimzinnige missie. Inmiddels heeft ze een nieuwe relatie. De schok is dan ook groot wanneer hij ineens binnen komt wandelen en behoorlijk wat onzin uitkraamt. Die schok wordt nog groter wanneer hij ineens onwel wordt en bloed spuwt… Annihilation is op komst!

Glinstering

Annihilation komt wat traag op gang: er is meer dan genoeg tijd genomen om het verhaal rustig neer te zetten, hoe veel rare sprongen er ook in gemaakt worden. Het mysterie draait allemaal om de Glinstering, ofwel The Shimmer. Dat is een mysterieuze wolk aan glinsterende kleurenpracht, die plots is ontstaan rondom een vuurtoren. Mensen die de wolk inlopen verdwijnen en keren niet meer terug… behalve de man van Lena.

Bizarre wereld

En zo komt Lena toch weer in het militaire wereldje terecht, zij het met een behoorlijk mysterieus tintje. Niemand mag immers weten wat er gaande is. En blijkbaar is het de regering gelukt die enorme kleurrijke wolk voor de rest van de wereld verborgen te houden… tja… Inmiddels is de Glinstering al die jaar actief en zijn er heel wat militaire teams ingestuurd – terwijl er geen enkele is teruggekomen. Nu is het aan vier vrouwen – wetenschappers – om de Glinstering in te gaan, in de hoop dat zij wel zullen terugkeren. Maar of ze dat zal lukken?

Bedreigingen

Binnen in de Glinstering is niet alles wat er is. Dat komt – aldus de wetenschapper Lena – omdat de cellen niet netjes één op één gedeeld worden, zoals in de normale wereld, maar blijven muteren. Dat levert heel wat spectaculaire schepsels en planten op, waardoor vreemde verschijnselen ontstaan. De natuur komt in opstand en jaagt op bizarre wijzen. Zo kom je heel wat mismaakte lijken tegen, die even rustig in beeld worden gehouden. Annihilation is gemaakt om te shockeren, dat is duidelijk. De vraag is: kan dit wetenschapsteam de Glinstering stoppen, voor het de wereld overneemt?

Ga direct naar Annihilation op BOL.com.

Recensie over Annihilation

Het verhaal van Annihilation wordt verteld vanuit Lena’s perspectief, wanneer zij terugkeert uit de Glinstering. Je wisselt af tussen het heden, haar tocht door de vreemde wildernis en flarden uit een ver verleden, waarbij haar ex-man en nieuwe vriend de grootste rol spelen. Verwacht de nodige bloederige momenten, een paar schrikreacties en wat vreemde wendingen in het verhaal. Niets is wat het lijkt!

Score: 6

Titel: Annihilation
Uitgever: Univeral Pictures