Film recensie: All the money in the world, The Searchers

Waargebeurde verhalen hebben een beetje een wrange nasmaak gekregen in mijn wereldje. Vooral dankzij die zoetsappige drama’s, de zogeheten Waargebeurde Woensdagavondfilms. Tjee, wat zaten daar slechte films tussen, zeg! Verhaallijnen die gewoon niet kloppen, tenenkrommend slecht acteerwerk… dat soort films hebben er bij mij voor gezorgd dat de term ‘waargebeurd verhaal’ wat vervelende neigingen opwekt. Maar je moet alles en iedereen nog een kans gunnen, vooral als het een film is met een sterrencast en een paar nominaties op zak. Dan kan het in ieder geval geen heel slechte film zijn, toch? All The Money In The World schuift vol hooggespannen verwachtingen de dvd-speler in!

Heel veel geld

Zoals je al zou vermoeden aan de titel van deze film, draait het vooral om geld. Heel veel geld. En dat heeft de grootvader in deze film. Oliemagnaat J.P. Getty is letterlijk de rijkste persoon op de hele wereld. Hij heeft miljarden dollars opgestreken met het delven van olie en het verhandelen ervan. Nog steeds stroomt het geld binnen. Zelfs zo snel dat hij eigenlijk niet zou weten wat hij er mee moet doen. Hij woont in een paleis, heeft bedienden om zich heen, maar zijn familie ziet hij nooit – laat staan dat hij een vrouw heeft. Eén fragment typeert hem qua inzicht. Op een gegeven moment vertelt hij over een boek dat hij heeft geschreven. Zijn uitgever wil de titel aanpassen naar How to get rich? maar JP wil bij zijn oude titel blijven: How to stay rich? Dat is zijn hogere doel. En dat doet hij door ongelofelijk krenterig te zijn. Hij heeft letterlijk All the money in the world, maar laat een telefooncel in zijn huis bouwen zodat gasten niet op zijn kosten hoeven te bellen.

Gijzeling

Maar dan gebeurt het. In 1973 wordt de kleinzoon Paul ontvoerd. Dat was JP’s oogappel, ondanks dat Pauls vader aan lager wal is geraakt en diens ex-vrouw niets van JP moet hebben. Toch kozen ze Paul eruit om te ontvoeren. De eis? 17 miljoen dollar. Maar dat krijgen ze niet. Want, zo redeneert JP: dan blijven ze mijn kleinkinderen ontvoeren! Hij geeft geen cent breed, ondanks alle inspanningen van Pauls moeder, Gail. Wel stuurt JP een ‘mannetje’ om Gail te helpen, de oud-CIA-agent Chace. Hij staat haar bij, maar moet ook toegeven dat hij eigenlijk weinig kan betekenen. De kleine club criminelen die Paul heeft ontvoerd speelt het namelijk best goed allemaal!

Gevoel

De film heeft niet heel veel vaart. Voor een snelle actiefilm moet je echt bij een andere zijn. Het verhaal sluimert voort en krijgt af en toe een oppeppertje door een grapje, een anekdote of een kleine wisseling van zichtpunt. Langzaam maar zeker zie je echter hoe één van de ontvoerders een tikje meelij krijgt met Paul en hem gaat zien als een soort broer. Ook tussen Gail en Fletcher Chase groeit het van afstandelijk naar een vriendschappelijke relatie. Ja, zelfs JP lijkt op een gegeven moment te ontdooien!

Recensie over All the money in the world

Uit de categorie Waargebeurde Verhalen staat All the money in the world echt wel in de top10. Zeker wel. Het is een onderhoudende film, goed in de stijl van 1973 gefilmd en met indrukwekkende acteurs die mooie karakters neerzetten. De regisseur is echter Ridley Scott, iemand van wie je niet kunt zeggen dat hij heel erg speelt met actie, snelheid en een flitsend verhaal. Dat is ook hier niet het geval. Sober, indrukwekkend, sfeervol. Dat zijn termen die perfect op deze film aansluiten.

Titel: All the money in the world
Uitgever: The Searchers
Tijdsduur: 132 minuten