Film recensie: A prayer before dawn, The Searchers

Dat het er niet altijd even zacht en subtiel aan toegaat in bepaalde landen is iedereen wel bekend. Vooral buitenlandse gevangenissen staan erom bekend dat er weinig grenzen en limieten zijn. Het is het recht van de sterksten dat er geldt. Het is een kwestie van overleven! Dat ontdekt ook Billy Moore in A Prayer Before Dawn, een Britse gevangene die na een drugssmokkel in één van de gevaarlijkste gevangenissen ter wereld wordt geplaatst: de Klong Prem.

Mishandeld

Wees gewaarschuwd, de film A Prayer Before Dawn is alles behalve een zachtaardig verhaal. Er komt flink wat bruut en overdadig geweld in voor. Alles wat je maar kunt bedenken in zo’n gevangenis gebeurt – soms zijn de beelden of het idee zo wreed dat je gewoon weg moet kijken. Gevechten, verkrachtingen, mannen die een slaapplekje proberen te veroveren, een gebrek aan hygiëne – het is echt te wreed voor woorden. En dan komen er nog de vele gevechten bij kijken – en dat is een element waar Billy wel raad mee weet. Hij is namelijk een ervaren Muay Thai bokser. Dat valt ook de gevangenisdirecteur op, en hij besluit het op een akkoordje te gooien met Billy…

Training

Toch is er niet alleen maar ellende wat de klok staat. Billy weet namelijk ook vrienden te maken in de gevangenis, hoewel het de vraag blijft in hoeverre het om ‘vrienden maken’ gaat en hoeveel om simpelweg ‘overleven’ door zich aan de sluiten bij de sterkste in de club. Toch krijgt hij ook nieuwe technieken aangeleerd om zo nog sterker te worden in de gevechten waarvoor hij wordt ingezet. Dat maakt de film ook weer een tikje positief, hoewel de hoeveelheid gevechten, geweld en geschreeuw op een gegeven moment ook te intens kunnen worden voor velen.

Ga direct naar A prayer before dawn op BOL.com.

Recensie over A Prayer Before Dawn

Wat kun je over deze film zeggen? Hij is bizar intens. Het eerste deel van de film doet je soms wegkijken van afschuw, het tweede deel van de film staat in het teken van de gevechten en is van een heel ander wreed kaliber. Hoewel de eerste helft juist heel persoonlijk en omschrijvend is, is het tweede deel juist competitief. De film is geschoten in een echte (verlaten) gevangenis en tot de nok toe gevuld met ex-gevangenen. Dat maakt de film mega realistisch. Ook het feit dat het gebaseerd is op ware gebeurtenissen en de manier van filmen dragen hier aan bij.

Titel: A prayer before dawn
Uitgever: The Searchers
Tijdsduur: 116 minuten