Film recensie: Red Sparrow

In Red Sparrow ontdek je dat – zelf nu – de koude oorlog nog helemaal niet afgelopen is. Red Sparrow is ook een film waarbij de trailers een redelijk mismaakt beeld geven van de film. Daar stond namelijk een fiks trainingsprogramma centraal, waarbij dat in de film juist helemaal niet naar voren komt: in de film zie je slechts één trainingszaal, met één docent, die de leerlingen laat zien hoe je iemand anders verleid en hoe je ontdekt wat de ander het liefst wil. Wel staat Dominika Egorova centraal, een danseres wiens carrière letterlijk ten val wordt gebracht nadat een andere danser op haar been springt. Haar oom – hoge pief bij de SVR, de Russische spionagedienst, ontfermt zich over haar. Het leven van Dominika is namelijk best zwaar, aangezien haar moeder ziek en hulpbehoevend is.

Russische spionage

Vanaf dat moment komt Dominika terecht in de wereld van spionage, waarbij ze haar grootste pluspunten (lees: haar vrouw-zijn) moet inzetten om geheimen te ontfrutselen van anderen. De Amerikanen, in dit geval. Ondanks de sceptische opinie van andere hooggeplaatste spionnen is het juist haar oom die Dominika in die plek wil plaatsen. De andere spionnen hebben namelijk een militaire achtergrond en weten dus hoe ze moeten vechten en omgaan met wapens. Dominika helemaal niet, en er is ook niemand die haar daar in wegwijs maakt.

Dubbelspion

Op een gegeven moment wordt het echter lastig. Je krijgt eigenlijk een soort Mata Hari-verhaal voor je kiezen. Dominika spioneert namelijks de Russen bij de Amerikanen, voor de Amerikanen bij de Russen, en dan komt er ineens een Britse dame bij die geheimen vanuit het senaat weet op te rakelen. Ze zit dus echt in een spervuur van machtsvertoon, haantjesgedrag en een eventuele liefde tussen haar en een Amerikaanse spion die in Rusland een mol zou hebben. De naam van die mol zouden de Russen maar wat graag weten… en dus is het aan Dominika om aan te pappen met de Amerikaan, op wie ze wel of niet een oogje heeft. Ja, ook in de film is dat best verwarrend.

Recensie over Red Sparrow

In tegenstelling tot de trailers is Red Sparrow een stuk minder actierijk dan je zou vermoeden. Het gaat vooral om verleiden, spelletjes spelen en psychologie. Daar is Dominika bijzonder vaardig in, maar regelmatig moet ze haar meerdere erkennen. Door de koele manier van spelen weet je echter nooit wat er achter steekt, en dat maakt de film best spannend. Het is eigenlijk net Mission Impossible, zonder de vele explosies. Pas op het eind weet je hoe de vork in de steel zit!

Door: CooleSuggesties
Score: Red Sparrow krijgt 7 van de 10 punten.

Red Sparrow,