Een indrukwekkend drama uit de jaren 50: Fences

fencesLaat ik meteen beginnen met een waarschuwing: ondanks de grote aankondiging dat de film Fences flink wat indrukwekkende nominaties heeft ontvangen, is deze dramafilm zeker niet voor iedereen weggelegd. Het is namelijk een echte speelfilm zoals je speelfilms zou verwachten: traag! Onderhoudend, maar traag. De film heeft wel een verhaallijn, maar die verdwaalt een beetje in de alledaagse beslommeringen van het kleurrijke leven van onze hoofdpersoon, Troy Maxson.

Roerende jaren 50

Fences speelt af in de jaren 50 van de vorige eeuw. Een roerige tijd, waar discriminatie en rassenscheiding nog aan de orde van de dag waren. Als je weet dat Troy ooit een veelbelovend sportman was (zo erg dat hij zelfs niet naar school is geweest) en nu achter een vuilniswagen aanloopt, kun je je indenken dat hij een behoorlijk verbitterd man is. Eentje die ook nog eens kritisch is naar de huidige Amerikaanse samenleving en zijn stem goed laat horen. Daarbij heeft hij een kritische vrouw en een erg sportieve zoon, die genomineerd is voor een sportbeurs. Maar daar wil Troy niets van weten. Hij is daar immers mee de mist ingegaan, en wil niet dat zijn zoon hetzelfde overkomt. Voor genoeg spanning zorgt het echter wel.

Vrienden en familie

Daarnaast is er nog een belangrijke rol weggelegd voor zijn vriend, Jim Bono, met wie hij ook samenwerkt bij de vuilophaaldienst. En voor zijn broer, die in de strijd tegen de Japanners in de Tweede Wereldoorlog een hoofdwond heeft opgelopen en sindsdien nooit meer dezelfde is geworden. Al die dingen lopen door elkaar heen, met één project als rode draad: de bouw van een houten schutting. Simpel als dat. Alles samen zorgt voor een indrukwekkend beeld in een Amerikaanse buitenwijk in de jaren 50, gezien door de ogen van een zwarte arbeider.

Conclusie over Fences

Toegegeven, Fences is een trage film. Daar moet je van houden, maar als je eenmaal aan de film begint, zul je al snel betoverd raken door de surrealistische wereld waarin de mensen toen leefden. De film steekt indrukwekkend in elkaar en geeft een geweldig tijdsbeeld. De kritische noten in de film gaan alle kanten op, van een mislukte sportcarrière tot een foute vaderfiguur, van overmatig drankgebruik tot de oorlogsslachtoffers die niet worden gewaardeerd. En daar kan de hartelijkheid van Troys vrouw Rose niets aan veranderen… Door: Score: Fences krijgt 9 van de 10 punten.