Een fantastisch verhaal over een jongen die klaar is met gepest worden. Recensie: Het ei van oom Trotter, Marc de Bel

Het ei van oom Trotter

Marc de Bel is één van de bekendste kinderboekenschrijvers van België. Zijn boeken hebben een paar kenmerken gelijk. Vaak is er een persoon in zijn verhalen die geplaagd of gepest wordt – vaak zijn leraren bullebakken en ouders onuitstaanbaar. Ook het taalgebruik van Marc de Bel is niet typisch voor kinderboeken: creatieve scheldnamen en vloekwoorden komen met enige regelmaat voorbij. Niet op een hinderlijke manier trouwens – het is een stuk realistischer dan boeken waar kinderen met drie woorden spreken, nietwaar? Wat zo bijzonder is aan dit boek: het is al dertig jaar oud, maar nog steeds helemaal actueel. Het Ei van oom Trotter kan de tand des tijds perfect doorstaan!

Het verhaal

Dit boek, de titel waar Marc de Bel mee is doorgebroken, is een echte klassieker geworden. Het draait allemaal om Alexander Duberrie, die met zijn vader en moeder (beiden echte workaholics) in een groot huis woont, aan een schitterend landgoed met een enorme vijver erin. Hij wordt flink op zijn kop gezeten door meester Bokkers, zijn leraar, maar ook zijn ouders zijn bijzonder streng voor hem. Zelfs de hulp in de huishouding zit hem flink op de kop. Maar echt helpen? Dat doet niemand. Tot de broer van zijn vader, oom Trotter, onverwacht langskomt in zijn oude auto vol bijzondere spullen. Met zijn enorme snor lijkt hij al enorm op zijn aardige grootvader, maar ook qua karakter is hij het tegendeel van Alexanders vader. Alexander en Trotter hebben meteen een geweldige band, en Trotter geeft hem een bijzonder geschenk, voor hij terug moet naar Papoa-Nieuw-Guinea. Een enorm ei.

Uitbroeden

Terwijl Alexander zijn verdrietige leven probeert te vergeten in gedichten en verhalen, zorgt hij dat het ei warm blijft en goed opgeborgen is – zijn ouders zullen het vast niet goed vinden! Als het ei uitkomt is er echter een groter probleem… er zit namelijk een krokodil in het ei. En een heel bijzondere nog wel – eentje die kan praten! Daarmee verandert er van alles en nog wat voor onze Alexander…

Conclusie over Het ei van oom Trotter

Het eerste boek van Marc de Bel is een geweldig boek, dat dit jaar opnieuw is uitgegeven. De gouten letters maken het boek al helemaal bijzonder, en terecht: het is een heerlijk fantasieboek voor jongens. Yam-Yam, de pratende krokodil, zorgt voor de nodige hilariteit. Gelukkig maar, anders zou het een zwaar boek worden. Alexander heeft namelijk best een heftig leven… Het verhaal is heerlijk vlot geschreven, onderhoudend, verrassend en bijzonder. Een must-have!
Door: CooleSuggesties
Score: Het ei van oom Trotter krijgt 10 van de 10 punten.

Het ei van oom Trotter, Marc de Bel