Spel recensie: Exploding kittens, Asmodee

Kaartspellen zijn er in alle soorten en maten. Soms moet je heel strategisch te werk gaan, soms moet je je gewoon laten leiden door het lot en veel geluk hebben. Exploding Kittens is een spel waarbij je vooral veel geluk moet hebben, maar waarbij je toch ook wel wat invloed kunt uitoefenen op het lot. Ben jij fan van absurde humor, kittens, lasers en grappen met geiten? Dan is dit écht een spel dat je moet spelen!

De spelregels van Exploding kittens

Om het je gemakkelijk te maken, geven we je graag een korte uitleg over de spelregels van dit hilarische kaartspel. De stapel kaarten bestaat uit een flink aantal verschillende actiekaarten. Die leg je op een stapel, zonder de ‘exploding kittens’-kaarten. Geeft vervolgens alle spelers 7 kaarten op handen – plus daarbij een speciale ‘ontmantelkaart’. Met die kaart kun je één keer een Exploding Kitten ontmantelen. Schud vervolgens evenveel Exploding Kitten-kaarten door de stapel als er spelers zijn. Die staat vast op scherp! De stappen daarna zijn heel eenvoudig. Alle instructies staan namelijk op de kaarten vermeld. Daar kan dus geen twijfel over bestaan! Je kunt nu:

• Een kaart spelen die je op handen hebt, maar dat hoeft niet.
  • Een kaart trekken. Die neem je op hand, tenzij je een Exploding Kitten-kaart trekt. Dan ben je af. gelukkig kun je d’r eentje ontmantelen. Heb je een ontmantelkaart? Dan leg je de ontmantelkaart op de aflegstapel en steek je de Exploding Kitten-kaart terug in de trekstapel.

Strategische kittens laten knallen

Je zult je afvragen: dat klinkt als een gevalletje Russische Roulette… je weet nooit wat je gaat trekken! En dat klopt voor een groot deel. Maar de kaarten die je op handen hebt laten je wel rommelen met de volgorde van de kaarten, maken dat je een kaart van je tegenstander kunt trekken of dat je een beurt mag overslaan (en dus geen kaart hoeft te trekken). De krachtigste kaarten zijn wel ‘Verander de toekomst’. Daarbij mag je de bovenste drie kaarten van de trekstapel bekijken… en de volgorde ervan veranderen! Een geweldige manier om die kitten in de armen van je tegenstander te spelen. Tenzij diegene juist een ‘beurt overslaan’-kaart speelt. Houd je pokerface binnen bereik en train die stalen zenuwen. Je zult ze nodig hebben!

Met de standaard versie van Exploding Kittens speel je van 2-5 spelers. Wil je met grotere gezelschappen aan de slag? De partypack laat je met maximaal 10 spelers tegelijk knallen!

Ga direct naar Exploding Kittens op BOL.com.

Recensie over Exploding Kittens

Exploding Kittens is een hilarisch partyspel dat je tot vijf spelers kunt spelen (tien spelers met de Exploding Kittens Partypack). Doordat je niet echt rekening hoeft te houden met wat je voorgangers hebben gedaan, kun je ondertussen lekker grappen en grollen. Niemand die je daarmee hindert! Let echter wel een beetje op welke kaarten je tegenstanders spelen, dat kan je uiteindelijk een strategisch voordeel opleveren. Het spel is lekker hectisch en chaotisch, maar wandelt desondanks netjes binnen de lijntjes. Gestructureerde chaos, geitengrappen en heel veel lasers… wij houden ervan!

Titel: Exploding Kittens
Uitgever: Asmodee
Genre: kaartspel