logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

De onderschatting van offline marketing en evenwicht tussen online marketing

De laatste jaren is online marketing hard voorbij de offline marketing geschoten. Dit betekent echter niet dat online marketing niet meer relevant is. Het betekent dan weer wel dat offline marketing een enorme inhaalslag heeft gemaakt, mede door de corona pandemie. In deze tijd ging men zich namelijk realiseren dat het toch wel erg gehecht was aan het fysieke vast kunnen houden van marketingmateriaal. Daarom gingen bedrijven steeds vaker stickers, posters en ansichtkaarten drukken, waar dit voorheen wellicht een beetje in de vergetelheid was geraakt door de enorme kansen van online marketing. Door het juiste gebruik van online marketing kun je veel mensen tegelijk bereiken, wat ervoor zorgt dat het een efficiënte manier van marketing is.

Hoe ziet online marketing eruit?

Het begrip online marketing is erg breed, maar de kern van het vakgebied komt neer op het begrijpen van de Customer Journey van jouw klanten. De Customer Journey is de klantreis die de klant aflegt als hij of zij iets bij jouw bedrijf wil kopen. Om in de belangrijke touchpoints van klanten terecht te komen, kopen bedrijven vaak advertentieruimte. Dit kan op allerlei verschillende sites gedaan worden. Het idee is om op het juiste moment jouw bedrijf te laten zien aan de klant, zodat deze naar jouw site gaat en gaat bestellen. In de laatste paar jaren hebben we gezien dat offline marketing ook meegenomen moet worden, een goede combinatie van de twee is cruciaal.

Hoe zet je offline marketing in?

Offline marketing ziet er, net als online marketing, erg breed uit. Ook hierin draait het om het op het juiste moment in beeld komen bij jouw klant, zodat deze gaat kopen bij jou. Offline marketing kan ingezet worden door bijvoorbeeld flyers uit te delen. Als jij met jouw flyer precies op het goede moment bij de klant in beeld komt, zal de kans groter zijn dat hij bij jou gaat bestellen. Uiteindelijk gaat offline marketing, net als online marketing, om het vergroten van het aantal verkopen. Offline marketing wordt de afgelopen tijd steeds vaker gebruikt, zoals eerder al verteld. Dit wordt gedaan met verschillende producten, bijvoorbeeld posters, abri’s en brochures. Een brochure drukken is vrij populair onder bedrijven, omdat je voor een relatief laag bedrag veel brochures kunt laten drukken. Belangrijk is om te zoeken naar marketingmiddelen die bij jouw bedrijf, en dus bij jouw klanten, passen.

Evenwicht tussen online- en offline marketing

De evenwichtige combinatie van on- en offline marketing kan zorgen voor een grote toename in het aantal verkopen van jouw product of dienst. Dit levert dan weer meer winst op en dat is uiteindelijk waar een ondernemer naar op zoek is.

Geschreven door Gastblogger

Dit artikel is niet door ons gecontroleerd op juistheid van informatie. Ook zijn we niet verantwoordelijk voor de websites waar dit artikel naar linkt.
Lees onze disclaimer voor meer informatie.