logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Esther Vergeer is hoofdpersoon in nieuwste Calvé-reclamespot

Heldin van de rolstoeltennis Esther Vergeer is het nieuwe gezicht van de Wie is er niet groot mee geworden-campagne van Calvé. De jonge versie van Esther is de zesde sporter die te zien is in de bekende spotjes-serie van het pindakaasmerk. Eerdere topsporters in de serie waren onder andere Pieter van den Hoogenband, Robin van Persie en Lieke Martens. De campagne met Vergeer is vanaf nu op televisie te zien en is het begin van Vergeers meerjarige samenwerking met Calvé. Via de samenwerking wil Esther een podium geven aan kinderen met een beperking. Het ontbreekt hen namelijk, blijkt ook uit recent onderzoek, aan motiverende rolmodellen.

Ontbrekende rolmodellen

Esther Vergeer is 44-voudig grand slam winnaar en tevens chef de mission van de Paralympische Spelen. Vergeer: “Toen ik jong was en wilde sporten, waren er weinig topsporters met een beperking tegen wie ik op kon kijken. Dat terwijl succesverhalen en zichtbaarheid ervoor kunnen zorgen dat kinderen groots durven te dromen. Ze kunnen zoveel doen om kinderen zich gezien te laten voelen én te motiveren. Daarmee krijgen ze de boodschap: álle kinderen kunnen dromen – of dat nu een droom in de sport, acteerwereld of heel ergens anders is.”

Uit recent onderzoek* blijkt dat meer dan de de helft (53%) van de mensen met een beperking de ervaring heeft te weinig mensen met een beperking te zien op tv en in de media. 56% geeft aan dat representatie invloed heeft op sportieve activiteiten. Vergeer richtte al een eigen stichting op om sport toegankelijk te maken voor mensen met een fysieke beperking. Nu heeft ze de handen ineengeslagen met Calvé om ook te zorgen dat sporters met een beperking een groter podium krijgen in de media.

Kleine Esther op het schoolplein

In het nieuwe Calvé-spotje zien we wat een aanleg de jonge, dappere Esther heeft voor sport. Ze klautert onbevreesd op het schoolplein en wint met armpje drukken in de klas. Wat opvalt? De nadruk ligt op waar ze allemaal goed in is. “Jij kan ook echt alles hè”, zegt haar vriendinnetje aan het einde van de commercial. Esther: “Ik ben blij dat Calvé helpt om meer mensen met een beperking in de spotlight te zetten. Het is belangrijk dat we het ongewone gewoon helpen maken. Want alle kinderen zijn tot grootse dingen in staat.”

Grote zoektocht naar kleine Esther

Dat er in de media weinig mensen met een beperking te zien zijn, bewijst de lange zoektocht naar kleine Esther. Het aantal kinderen met een beperking dat in Nederland ingeschreven staat bij een castingbureau is erg laag. Daarom moest de zoektocht worden uitgebreid naar Europa. Thijs Sleddering, Marketing Director Food bij Unilever: “Het was voor ons essentieel om voor de rol van kleine Esther een kleine sportieveling te vinden die zich door niks of niemand in de weg liet zitten, ook niet door haar handicap.” Dat bleek een hele klus. Calvé vond de kleine Esther (Edit Carlsson) na een zoektocht van vier maanden, uiteindelijk in Zweden.

Podium creëren voor sporters met een beperking

Sleddering: “Calvé Pindakaas draait om doorzettingsvermogen. Dit brengen we tot leven via topsporters in hun kinderjaren, die zich door niets laten tegenhouden. Zo’n vier jaar geleden realiseerden we ons dat de aandacht voor topsporters niet altijd evenredig verdeeld is: sommige sporters staan immers een stuk vaker in de spotlights dan anderen. Met Lieke Martens kozen we er toen voor, om niet opnieuw een usual suspect centraal te stellen, maar een sportheld wiens doorzettingsvermogen in onze ogen nog te weinig podium kreeg. Met de keuze voor Esther Vergeer trekken we die lijn door. Haar ongekende sportprestaties maken haar een rolmodel waar alle kinderen aan kunnen zien, dat niets in de weg hoeft te staan van hun grootste dromen.’

Calvé reclamecampagnes: topsporters in de hoofdrol

Calvé maakt al decennialang reclamecampagnes die draaien om topsporters in hun kinderjaren. Steevast zijn dit kinderen met grote dromen, die zich door niets laten tegenhouden: van Elfstedentochtwinnaar Evert van Benthem, die met vallen en opstaan over natuurijs gleed, tot topvoetbalster Lieke Martens die het advies van haar coach in de wind sloeg (‘U zei jongens!’). En nu Esther Vergeer. Met deze keuze wil Calvé een steentje bijdragen aan het normaliseren van sporten met een beperking. Het merk zet zich hier de komende vier jaar op verschillende vlakken voor in, onder meer via een samenwerking met de Stichting Esther Vergeer Foundation, sponsorships van sporters met een beperking en meerdere evenementen.

Geschreven door Rianne

Rianne, moeder van twee pubers, part-time werkzaam als SEO-specialist bij een webdesignbureau en ontzettend actief op CooleSuggesties.nl! Ze houdt van gezellige dingen doen met het gezin, uitstapjes ondernemen, lezen, een goede latte en van films kijken.