Boek recensie: Er mag zoveel niet, Ria Lazoe

Er mag zoveel niet - Ria LazoeHet boek Er Mag Zoveel Niet is het vervolg op Het Pistool. Waar het boek Het Pistool nog net speelde in de Tweede wereldoorlog, draait het bij Er mag zoveel niet juist om de nasleep van de oorlog en het strijdgewoel. Jan en zijn vrienden zijn nog steeds een beetje overdonderd van de strijd die zich in hun dorpje heeft afgespeeld. Er komen mensen terug van het front, gevangenenkampen en opvangkampen voor NSB-ers. Dat zorgt voor de nodige ophef. In de oorlog is namelijk veel gebeurd…

Familieperikelen

De kracht van Er mag zoveel niet zit hem juist in de kleine onzekerheden en wrijvingen. Jan is bijvoorbeeld een jongen met het hart op de juiste plek, maar de schaarste van de oorlog heeft iedereen wat hebberig en achterdochtig gemaakt. Wanneer hij in dienst komt bij de oude Douwe, gaat hij dan ook onverhoopt aan het stropen. Hij kan het geld goed gebruiken! En zou er iets gaan bloeien tussen Jan en Ziska?

Nasleep van de oorlog

Maar er is meer: Loes en Ziska zijn dochters van NSB-ers. Ondanks het feit dat zij zelf niets hebben misdaad, zouden ze toch met de nek worden aangekeken als iemand daar achter komt. Dan is er ook nog de Joodse man Rosenthal. Hij was opgepakt door de Duitsers en naar een gevangenenkamp vervoerd, waarna zijn huis aan vluchtelingen is vergeven. Nu komt hij weer terug, als enige overlevende van zijn familie, om voor een gesloten deur te staan… Jans vader is uit Duitsland teruggekomen met slechts een been, wat hem behoorlijk zwaar valt. Urenlang zit zijn vader in de schuur voor zich uit te staren, een depressie ligt op de loer. En dan is er natuurlijk nog de dood van de dorpsagent, die een verrader bleek te zijn. Wie zou er achter zijn dood zitten?

Ga direct naar Er mag zoveel niet op BOL.com.

Recensie over Er mag zoveel niet

Na de oorlog heeft iedereen nog last van de kwesties waar ze mee hebben gezeten. Iedereen heeft wel grenzen overschreven, maar sommigen gingen te ver en gaan er nu nog mee door. Wat is geoorloofd, wie wordt gestraft en wat zijn de gevolgen van die daden? Moeilijke vraagstukken die ook bij de gewone mensen nog lang naslepen… Het boek is vanuit hoofdpersoon Jan geschreven, een bijna-15-jarige jongen die met zijn familie op een kleine boerderij komt. Vanuit zijn visie worden alle situaties omschreven.

Er mag zoveel niet,
Clavis Bvba, 206 pagina’s, hardcover.
ISBN: 9789044833607. Prijs: 16.95 euro.