Gadget review: EPOS H3 gaming headset

De EPOS H3 is best een prijzige bedrade gaming-headset: voor zijn prijskaartje van 99 euro heb je ook al een fraai aantal draadloze alternatieven ter beschikking. De vraag is dan ook: is de EPOS H3 zijn geld waard? Wij startten met liefde onze console op om dat aan de tand te voelen.

Vormgeving

De EPOS H3 gaming headset ziet er in de basis niet heel erg opvallend uit. Zeker niet als je gaat voor de zwarte versie. De witte versie, daarentegen, is al een stuk eigenwijzer. Die heeft namelijk zwarte oorschelpen die met glanzend-zwart kunststof zijn omrand, een zwarte hoofdband en een zwart microfoonsteeltje. De link naar Stormtroopers is hier zo gelegd, dat is duidelijk. Jammer genoeg is de microfoon niet afneembaar: mocht je niet structureel online gamen, zal die dus vaak in de weg zitten. Op de rechter oorschelp zit een groot draaiwiel, waarmee je het volume kunt regelen. Minpuntje daarbij is dat de ribbels op de vlakke kant van de oorschelp zitten, waardoor je niet veel grip hebt en de bediening wat knullig gaat. Pluspunten krijgt de EPOS H3 absoluut voor de oorschelpen, die zelfs voor mij als brildrager comfortabel over de oren vielen en zacht aanvoelden. Je brengt de oorschelpen naar de juiste hoogte door ze naar beneden te trekken over de metalen hoofdband, die voorzien is van een afstandsmarkering.

Aansluiten

Het aansluiten van de EPOS H3 headset is kinderlijk eenvoudig. Stekker in de koptelefoon, stekker in … nou ja – alles met een 3,5mm aansluiting. Je console, controller, monitor, computer… daarvoor kun je trouwens de meegeleverde pc-ready audiokabel gebruiken, zodat je van alle functies gebruik kunt maken. Voor het aansluiten van de kabel in de koptelefoon moet je wel wat kracht gebruiken. Meer dan je in eerste instantie zou denken. Houd daar alvast rekening mee!

Geluidskwaliteit

Met zo’n bedrade koptelefoon is er veel minder elektronica nodig dan met een draadloos model. Je hoeft namelijk met niets te communiceren, het geluid komt analoog binnen… en dat scheelt weer heel wat codecs en omregelaars. Ja, mensen: soms gaat er niets boven old-school! Alle aandacht van aanwezige techniek kan gaan naar een zo goed mogelijke overdracht van het geluid. En daar hebben ze bij EPOS serieus werk van gemaakt. De microfoon levert al een helder en scherp geluid op, gericht op jou als gebruiker (en door dat directionele geluid worden er nauwelijks omgevingsgeluiden meegenomen in de chat). Maar hij maakt natuurlijk meer indruk met zijn audioweergave. Hoewel de koptelefoon zich perfect laat combineren met virtual surround sound-software zoals de 3D-audio van de PS5 of Dolby Atmos, leveren ze zonder dat ook al fantastische resultaten op. Het geluid is helder, vol en rijk. Vooral het ruimtelijke geluid maakt indruk! Het is vol detail en helderheid. Je hoort je vijanden, voelt de spanning van de achtergrondmuziek en hoort alle kleine geluidjes om je heen. En dat geeft je een aangenaam voordeel, welke game je ook speelt.

Muziek

Die reikwijdte van de koptelefoon zorgt niet alleen dat je de headset kunt gebruiken voor games. Ook voor muziek is hij heel goed te gebruiken, wat een unieke prestatie is voor een gaming headset. Maar… dan zit je wel met die microfoon natuurlijk. Die kun je wel omhoog klappen, maar heel fancy is het natuurlijk niet. Dankzij de aandacht voor de lage tonen (die veel gamingheadsets laten liggen, omdat het meeste belangrijke geluid in het midden- en hoge spectrum zit), krijg je ook voor muziek echt waar voor je geld.

Ga direct naar EPOS H3 op BOL.com.

Recensie over EPOS H3

Ben je als gamer op zoek naar toeters en bellen, licht en spektakel? Dan ben je bij de EPOS H3 aan het verkeerde adres. Hij is simpel en sober vormgegeven, hoewel de witte variant een kekke Star-Warsvibe heeft. Qua functies is het juist een heel sobere headset. Geen spannende sensatie, geen verborgen functies. Alle aandacht gaat naar het geluid en het draagcomfort. Dat levert een lichte headset op, die degelijk is gebouwd en een geweldig geluid oplevert. Hij weegt slechts 270 gram, zit heel comfortabel op je oren en is voor werkelijk alles goed bruikbaar, van games tot muziek, van videogesprekken tot chats met je teammates. Zo kun je letterlijk uren lang vooruit… en is dat niet waar het echt om draait? De kostprijs is hoog, maar daar krijg je een degelijke koptelefoon voor. Minpunt is de microfoon die niet afneembaar is.

EPOS H3
Adviesprijs: 99 euro.

Op zoek naar coole gadgets?