Boek recensie: De engel van Venetië, David Hewson

De Engel van Venetië is de nieuwste thriller van David Hewson. Het verhaal neemt je mee naar de Tweede Wereldoorlog, en dan specifiek naarhet door de nazi’s bezette Venetië. Maar: via een korte omweg. Je wordt naar het verleden geleid via het nu. In het Palazzo Colombina bivakkeert de familie Uccello: drie generaties mannen, samen opgesloten in het oude paleis aan het Canal Grande in Venetië. In het paleis wonen de onhandige vijftienjarige Nico, zijn afstandelijke, kille en zakelijke vader en zijn hartelijke grootvader, Paolo. Paolo ligt inmiddels op zijn sterfbed. Voor hij overlijdt, wil jij zijn geheimen delen – daar heeft hij zijn hele leven al op gewacht!

Haat en wantrouwen

Het verhaal komt goed op gang als Nico op school toekijkt hoe een joodse klasgenoot wordt lastiggevallen. Nico wordt daarop een week geschorst. Maar dat is niet alles: zijn grootvader Paolo geeft hem een getypt manuscript. Een geheim document, dat Nico’s vader absoluut niet mag weten. Een verhaal over vroeger, dat je nekharen overeind zal doen staan. Een verhaal over de Engel van Venetië.

Oorlog en verzet

In het manuscript leest Nico over de ervaringen van zijn opa. Het verhaal neemt hem mee naar 1943, waar de nazi-heersers op iedere straathoek te vinden zijn. De vertelling begint op het moment dat Paolo geschikt reageerd op de dood van een Joodse vrouw. Daardoor komt hij in contact met de verzetsbeweging en krijgt zij via de plaatselijke priester twee vluchtelingen in huis. Alles gaat goed en wel, tot het moment dat één van de onderduikers besluit actief te zijn in het Verzet.

Ga direct naar De Engel van Venetië op BOL.com.

Recensie over De Engel van Venetië

Oorlog is een periode waarin mensen vreemde sprongen maken – springen die ze nooit dachten ooit te maken. Dat blijkt uit het vergeelde document dat Nico in handen krijgt gedrukt van zijn opa, die actief is geweest in het Verzet. Nico leest de avonturen van zijn geliefde opa, de openbaringen en de wreedheden die hij heeft meegemaakt. Een verhaal dat nooit vergeten mag worden. Het neemt je mee naar Venetië alsof je er letterlijk fysiek bij bent, alsof je het uit eerste hand beleeft. Toch is het verhaal niet extreem spannend of een echte pageturner, het maakt je gewoon nieuwsgierig en hongerig naar meer. Het is veel meerdan een verhaal over de oorlog. Het is een verhaal over keuzes, vriendschap, liefde, wanhoop en familie.

Titel: De Engel van Venetië
Uitgever: Boekerij
Aantal pagina’s: 384