Boek recensie: Ember en de ijsdraken, Heather Fawcett

Er zijn tal van boeken en verhalen over draken, speciaal geschreven voor wat oudere kinderen. Denk aan de Nederlandse serie over de Orde van de Drakenmenners of De jongen die van draken kweekte. In het spannende boek Ember en de IJsdraken geeft Heather Fawcett een nieuwe draai aan het genre: hoofdpersoon Ember St. George is een namelijk een draak, die voor het grootste deel is getransformeerd in een menselijk meisje door haar adoptievader, Lionel St. George. Hij is een beroemde Stormtovenaar (een bepaald type tovenaar die magische krachten haalt uit stormen). Toch is die betovering niet helemaal gelukt. Ember heeft onzichtbare vleugels en de tamelijk onhandige gewoonte om in vlammen op te gaan als ze te veel zon krijgt.

Magisch avontuur

Qua naam heeft de schrijfster een knappe zet gemaakt. De familienaam St. George is namelijk ontleend aan de legende van St. George en de draak, waarin een koene ridder een angstaanjagende draak temt en doodt… Naast die stoere keuze zitten er een paar leuke verrassingen in het verhaal, zoals een betoverde deurknop en een pratende (en vooral veeleisende) kat. Het verhaal van Ember en de Ijsdraken komt goed op gang wanneer Ember besluit dat voor haar brandprobleem het veiligst is om naar een plek te gaan waar de zon zo min mogelijk schijnt. Gelukkig werkt haar tante in Antarctica, waar ze onderzoek doet naar de dieren die daar wonen… waaronder een kudde ijsdraken.

Nieuwe omgeving

Antarctica biedt genoeg avonturen voor Ember: ze maakt nieuwe vrienden, ontmoet een raadselachtige jonge prins en ze ontdekt dat er een hele gemeenschap is, die drakenjachten organiseert om de magische stenen te bemachtigen die draken op hun hart dragen. Drakenglas is één van de meest gewilde objecten onder de rijke en machtige mensen op aarde… een drakenjacht op ijsdraken die Ember vastbesloten is te stoppen. Samen met haar nieuwe vrienden besluit Ember op avontuur te gaan en de jacht te saboteren. Dat verloopt niet altijd even soepel, zoals je zult begrijpen. Zeker niet omdat één van de deelnemers al snel doorheeft dat Ember niet zomaar een meisje is. Het verhaal heeft een spannende eindstrijd en een verrassende onthulling over Moss, één van de vrienden van Ember.

Ga direct naar Ember en de ijsdraken op BOL.com.

Recensie over Ember en de IJsdraken

Ember en de IJsdraken is een boek waar zonder twijfel nog meer delen van gaan volgen. Het is een verrassend boek met de nodige magie, maar ook weer niet zoveel dat het overkill wordt. Het principe van de draken als oude rassen is geweldig mooi uitgewerkt. Je krijgt zelfs al een tipje van de sluier over andere drakensoorten die Ember in volgende delen kan opzoeken, zoals lucht-, water- en duistere draken. Een onweerstaanbaar magisch boek!

Ember en de IJsdraken,
Uitgever: De Fontein, 352 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 12 jaar. ISBN: 9789026151200. Prijs: 16.99 euro.