logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Maak je eigen logo en geef je bedrijf een unieke uitstraling

Start je een nieuw bedrijf en wil je een mooi logo ontwerpen? Of bestaat je bedrijf alweer een tijd en is je huisstijl aan een opfrisbeurt toe? Begin dan met het ontwerpen van je eigen logo en geef je bedrijf een unieke uitstraling en eigen identiteit.

logo ontwerp

Met de coole suggestie die wij hier geven is een eigen logo maken een feest. Met de Wix Logo Maker Tool is het eenvoudig en leuk om te experimenteren en een nieuw uniek logo te bedenken en maken. Het biedt talloze mogelijkheden met verschillende lettertypes, kleurenschema’s en de keuze in meerdere beeldmerken. Zo kan je zelf creatief zijn, zonder dat je een ontwerper in hoeft te huren.

Met de volgende stappen maak je een eigen logo:

De psychologie van kleuren

Kleuren zijn enorm belangrijk voor de uitstraling van je bedrijf. De keuze van een kleur is zelfs essentieel in de boodschap die je uit wilt stralen. Elke kleur heeft z’n eigen betekenis, dus bedenk goed welke kleur de boodschap van jouw bedrijf het beste kan uitstralen, want het kan zelfs je klanten beïnvloeden.

Zo staat bijvoorbeeld geel voor optimisme, geluk en plezier. Denk aan de grote gele M van McDonalds en de gele logo’s van Ferrari en Nikon. De kleur rood is onmiskenbaar verbonden met kracht en warmte, maar ook met gevaar. Merken als Nintendo, Coca Cola en Toyota zijn merken die deze kleur gebruiken in hun uitingen. Groen staat voor natuur, gezondheid en jeugd en daarom is het best bijzonder dat merken als BP en Monster juist voor deze uitstraling gaan. Blauw is kenmerkend voor kalmte, betrouwbaarheid en bedroefdheid. Meerdere computermerken maken hier gebruik van, zoals Dell, HP en Intel. Ook Oral-B en veel gezondheidsbedrijven maken gebruik van de kleur blauw in het logo.

Zwart en wit zijn tegenstrijdige kleuren, die staan voor rebellie versus kalmte, iets waar Apple zich graag mee associeert. Ook Nike, Puma en Mercedes gebruiken graag deze tegenstrijdigheden in hun logo’s. Verder wordt ook oranje vaak gebruikt in logo’s, denk aan Fanta, Amazon en Nickelodeon. Het staat voor vriendschap en vertrouwen. Paars tenslotte staat voor creativiteit en fantasie. Onder meer Taco Bell en Barbie maken gebruik van deze uitingen.

Een belangrijke eerste stap dus, welke kleur en dus welke boodschap past bij jouw bedrijf en wil je in het logo verwerken. Als je de kleur gekozen hebt, dan kan je aan de slag.

Ook het lettertype moet passen bij je merk

Na de kleuren is het tijd voor de volgende keuze, namelijk die van het lettertype. Net als bij de kleuren zegt ook het soort letter dat je gebruikt veel over de uitstraling van je merk.

Ga je voor een klassiek of traditioneel lettertype met schreef, zoals Times New Roman of het modernere Lust? Ook Georgia en Garamond zijn bekende Serif lettertypes. Merken als Vogue, Ti Sento en automerk Mercedes maken gebruik van Serif lettertypes.

Of ga je liever voor een non-serif, ofwel zonder schreef, zoals Verdana, Arial of Helvetica. Je kunt veel van deze fonts terugvinden via Google, dat zelf ook een non-serif lettertype gebruikt. Ook Facebook en Yahoo maken gebruik van een dergelijk font.

Een ander soort lettertype dat je veel terug ziet komen in logo’s de laatste jaren is een script lettertype. Dit zijn lettertypes die met de hand geschreven zijn en daarmee al snel een luxueuze uitstraling hebben.

Als laatste heb je de display-lettertypes. Dit zijn alle lettertypes die over zijn en die niet geschikt zijn voor een groot stuk tekst. Voor een logo daarentegen kan dit uitstekend gebruikt worden.   

De perfecte vorm voor je logo

Als laatste staan we nog even stil bij de vormen die je in je logo terug kunt laten komen. Wat zegt een bepaalde vorm en wat straal je daarmee uit?

In het algemeen heb je symmetrische of geometrische vormen, die staan voor organisatie en stabiliteit. Een organische vorm straalt interesse, plezier en spontaniteit uit en een abstract logo gaat voor letterlijke interpretatie van een idee of richting.

Wil je gebruik maken van ronde vormen, dan kun je kiezen voor cirkels, bogen of spiralren. De cirkels gaan voor gemeenschap, liefde, bescherming of vriendschap. Een boog is voor vrouwen, bewegen en plezier terwijl een spiraal staat voor creatieve, groeiende en evolutionaire uitingen.

Rechte hoeken en vormen staan voor onder meer stevigheid, vertrouwen, vrede en eenheid. Driehoeken  worden gebruikt in het geloof, de wetenschap, recht en energie.

Als laatste hebben we de verticale en horizontale lijnen die gebruikt kunnen worden. De verticale lijn staat voor agressie, kracht en sterke verbinding. De horizontalen variant staat juist voor rust en kalmte.

Heb je met de bovenstaande informatie genoeg inspiratie opgedaan? Ga dan aan de slag met het ontwerp van je eigen logo en geef je merk een unieke nieuwe uitstraling die past bij hetgeen waar jij voor staat!

Geschreven door Gastblogger

Dit artikel is niet door ons gecontroleerd op juistheid van informatie. Ook zijn we niet verantwoordelijk voor de websites waar dit artikel naar linkt.
Lees onze disclaimer voor meer informatie.