Boek recensie: Eefje en de dieren, Matt Haig

Dierenleed is echt een ding. Steeds meer dieren zijn met uitsterven bedreigd en worden slecht behandeld… allemaal door toedoen van mensen. Hoe gaaf zou het zijn dat je met de dieren kunt praten, zodat je kunt weten hoe je de dieren kunt helpen? Er zijn gelukkig mensen die dat wel kunnen. Mensen met De Gave, die kunnen communiceren met dieren, simpelweg door telepatisch met ze te communiceren. Eefje is zo iemand. Haar moeder is lang geleden overleden toen ze in de jungle woonden, maar inmiddels woont ze in Nederland, samen met haar vader en oma Floor. En zij kan dus ‘denken’ met dieren, net als haar oma.

Gevaarlijk denken

Jammer genoeg is dat niet zo veilig als je zou denken. Er is namelijk een gevaarlijke man, die alle mensen met De Gave wil vermoorden. Mortimer T. Mortimer heeft namelijk ook De Gave. Een heel sterke variant van de Gave. Mortimer kan namelijk niet alleen met dieren communiceren, hij kan ze ook commanderen. Mortimer kan dieren precies laten doen wat hij wil! Hij wil zo veel mogelijk mensen met de Gave bij zich hebben, maar niemand wil hem helpen. Bovendien heeft hij gemerkt dat zijn Gave minder krachtig is in hun buurt. Een goede reden om iedereen uit te schakelen die in de weg staat.

Stilte voor de storm

Omdat Mortimer zo’n gevaarlijke man is, wil Eefjes vader niet dat zij de Gave nog langer gebruikt. En dat terwijl ze het zo fijn vind om te doen! Eefjes moeder is namelijk ook door Mortimer vermoord, en dat wil Eefjes vader niet nog een keer meemaken! Toch is er hoop aan de horizon. Volgens de baardagaam van oma Floor (hagedissen zijn echt super slim) is er namelijk hoop voor alle mensen met De Gave, maar dan moeten ze die wel goed oefenen! Eefje zal dus stiekem moeten oefenen met het communiceren.

Ga direct naar Eefje en de dieren op BOL.com.

Recensie over Eefje en de dieren

Eefje en de dieren is een bijzonder boek over dierenleed, vriendschap en zorgen voor elkaar. Het is een spannend verhaal met een magisch randje, wat je goed aan het denken zet over hoe wij omgaan met dieren… en bovendien dat je nooit moet vergeten wie en hoe je bent. Populariteit, vriendschap en dierenliefde… het komt allemaal goed aan bod in dit boek, dat je echt niet mag missen. Het bevat echt alles wat een leuk verhaal compleet maakt. Het is vlot geschreven, heeft grappige illustraties en maakt je nieuwsgierig naar het volgende hoofdstuk.

Eefje en de dieren,
Illustrator: Emily Gravett
Uitgever: Moon, 224 pagina’s, hardcover.