Op deze Earth Day roepen we op om stil te staan bij ons consumptiegedrag en de impact ervan op onze planeet. Uit een recent onderzoek van Swappie, Europa’s grootste refurbisher van iPhones, blijkt een dringende behoefte aan meer bewustwording en educatie over de impact van e-waste. Het pan-Europese onderzoek peilde de kennis en het bewustzijn van mensen over duurzame gewoonten, CO2-voetafdruk en de impact van e-waste op de planeet. De resultaten tonen een verontrustend gebrek aan bewustzijn in alle leeftijdsgroepen, waarbij het gebrek aan kennis over e-waste en de ernstige gevolgen ervan duidelijk naar voren kwamen.
E-waste in cijfers
In 2022 werd een recordhoeveelheid van 62 miljoen ton e-waste geproduceerd, volgens onderzoek van de Verenigde Naties. Dit vertegenwoordigt een stijging van 82% ten opzichte van 2010, en dit cijfer zal naar verwachting in 2030 nog eens met 32% toenemen tot 82 miljoen ton. Ondanks deze alarmerende prognoses was maar liefst 72,8% van de Nederlandse respondenten zich niet bewust van de verwachte toename van 75 miljoen ton elektronisch afval in 2030, wat neerkomt op het weggooien van 1.000 laptops per seconde.
E-waste productie per persoon in Nederland
In Nederland bedroeg de e-waste per persoon in 2022 22,1 kg. Slechts 28,6% van de respondenten gaf een correcte schatting van hun jaarlijkse productie van elektronisch afval.
Het tij keren
Wereldwijd stijgt de productie van e-waste jaarlijks met 2,6 miljoen ton, terwijl het recyclingpercentage daalt van 22,3% in 2022 naar slechts 20% in 2030. Deze cijfers onderstrepen de dringende behoefte aan meer educatie en actie om deze negatieve trend te keren. Slechts 40% van de Nederlandse respondenten maakt zich grote zorgen over hun ecologische voetafdruk en impact op het milieu, wat de noodzaak van bewustwording en actie benadrukt.
Deze onderzoeksresultaten tonen de noodzaak aan van bewustwording over e-waste en de schadelijke effecten ervan op onze planeet. Consumenten willen beter geïnformeerde keuzes maken om hun impact op het milieu te beperken. Bij Swappie beloven we ons in te zetten om steeds meer mensen bewust te maken van e-waste en hoe iedereen kan bijdragen aan een betere wereld.
Martine Hardeveld Kleuver, Benelux Country Lead bij Swappie
Swappie’s voortdurende inzet
Swappie blijft zich inzetten voor milieu-educatie en duurzaamheid door mensen te voorzien van kennis om e-waste tegen te gaan en CO2-uitstoot te verminderen. Als onderdeel van haar Earth Day-initiatieven zal Swappie educatieve campagnes en middelen lanceren om mensen te helpen de uitdagingen van e-waste beter te begrijpen en aan te pakken.
Op zoek naar coole gadgets?