Steeds meer mensen staan bewuster in het leven. Ze eten gezonder, bewegen meer en letten op het milieu bij alles wat ze doen. Gelukkig maar, want vooral qua milieu hebben we veel te lang de kop in het zand gestoken! En iedereen moet daar zijn verantwoordelijkheid in nemen – ook jij als ondernemer.
Bewuster ondernemen
Het is niet altijd makkelijk om bewuster te ondernemen, maar je hoeft ook niet meteen all-in te gaan. Sommige elementen heb je nu eenmaal niet in de hand! Huur je een pand, dan zijn je handen op veel vlakken al gebonden. Maar het zijn soms de kleine dingen die het doen. Stap bijvoorbeeld over op led-verlichting, ga slim om met je verwarming en zorg voor voldoende isolatie. Moet je een nieuw apparaat kopen? Ga dan voor het meest energiezuinige.
Voor de klanten
Maar al die acties, die zijn niet zichtbaar voor de consument. Je kunt eigenlijk op twee manieren laten zien dat je zorgt voor de toekomst. De eerste manier heeft in mijn ogen niet de voorkeur: groots verkondigen dat je โheel ecoโ bent. Waarom niet? Nou, je zult je dan moeten gaan bewijzen! En er zijn altijd punten waar je geen invloed op hebt. Tenzij je het waar kunt maken, moet je dat dus niet doen.
Ga voor de beleving
De beste tactiek is niet alleen om te laten zien dat jij goed bent voor het milieu, maar dat je klanten daarmee ook hun steentje bijdragen. Hoe? Verkoop bijvoorbeeld ecologisch verantwoorde producten. Zo kunnen klanten kiezen om zelf die producten te gebruiken, waardoor ze een โonverantwoordโ product laten schieten. Of ga voor zero-waste: dat is wat lastiger te doen, maar kan je wel een geweldige exposure opleveren. Bedrijven als CoolBlue en BOL.com doen dat bijvoorbeeld door mensen uit te dagen hun verzenddozen opnieuw te gebruiken of om helemaal geen verzenddozen te gebruiken wanneer een product al degelijk is ingepakt.
Unieke zak
Jij kunt dit doen door je producten aan te kleden met herbruikbare materialen. Gebruik linnen of juten zakken om de aangekochte goederen in te verkopen. Druk er een fraaie afbeelding op, die meer is dan alleen jouw merknaam, en klanten zullen het met liefde hergebruiken. Ook de kleine zakjes met een aantrekkoord zijn perfect te herbruiken. Om klanten die mogelijkheden te wijzen, kun je op je website een pagina plaatsen met een aantal tips, zoals:
- Gebruik de zak voor het bewaren van aardappelen, uien of knoflook
- Vul het zakje met potpourri en gebruik het als geurzakje in je kledingkast of leg het in huis
- Gebruik ze om je lades te ordenen. Kabels, sieraden, kleine accessoires worden netjes bij elkaar gehouden
- Neem ze mee als je boodschappen gaat doen, om kleine aankomen netjes te ordenen
- Grotere linnen tassen zijn perfect voor op pad! Doe er je lunch in, trek de tas over je schouder en stop de zak compact weg als je klaar bent.
Je kunt hier als ondernemer leuk op inspelen door zakken neutraal te bedrukken met je logo en een aantrekkelijk ontwerp, maar je kunt ook een bepaalde maat combineren met verschillende bestemmingen, om zo de verzameldrang van klanten te triggeren. Iedereen zal een unieke zak willen om hun spullen te bewaren!