logo-liggend-wit-donkerblauw-kleinMenu

Dutch Valley-succes verklaard: “In gat gestapt met on-Nederlands grote productie”

In ons land is het festivalseizoen momenteel in volle gang. Of je als muziekliefhebber nu van popmuziek, techno of andere muzieksoorten houdt: voor iedereen is er ook in 2023 meer dan genoeg te beleven in het Nederlandse festivallandschap. Ook voor fans van Nederlandstalige muziek is de keuze deze zomer weer reuze. Ben jij een echte liefhebber van binnenlandse artiesten? Dan mag festival Dutch Valley absoluut niet in jouw festivalagenda ontbreken. Dutch Valley is bij uitstek hét Nederlandstalige festival van ons land. Maar wat is het geheim achter het succes van dit ‘Hollandse’ festival? Brian Bout, directeur van organisator UDC Events, vertelt er graag meer over.

Vernieuwend concept

“Afgezien van een paar kleine evenementen, bestond er rond 2011 eigenlijk nog helemaal geen groot festival waar voornamelijk Nederlandse artiesten optraden”, vertelt UDC-directeur Brian Bout. “Met Dutch Valley zijn wij vervolgens in dat gat gestapt. Dit deden wij echter wel met een on-Nederlands grote productie. Toen wij begonnen haakten we direct aan bij het nostalgie sentiment dat in die periode werd aangewakkerd door televisieprogramma’s als Ik Hou van Holland en Boer Zoekt Vrouw.”

“Ook realityprogramma’s met ‘de gewone man en vrouw’ in de hoofdrol waren voor Dutch Valley een inspiratie in de beginperiode, net als de muzikale programma’s rondom Frans Bauer en Jan Smit. We zagen dat al deze programma’s een heel breed publiek trokken.” Bout was van mening dat UDC met het nieuwe concept goud in handen had, en die gedachte bleek werkelijkheid. “Bij de start in 2011 hadden we voor ogen om binnen drie jaar een renderend festival neer te zetten. Dit is ons in slechts twee jaar gelukt”, vertelt een trotse Bout.

Veranderende propositie

Volgens de UDC-directeur lag de focus in de beginjaren op de grote diversiteit aan artiesten. Naar eigen zeggen is dit inmiddels echter veranderd. “De eerste editie van Dutch Valley leerde ons dat, weer of geen weer, de slogan ‘het grootste festival van Nederlandse bodem’ niet helemaal passend was. Daardoor besloten we deze aan te passen naar ‘het gezelligste feest van Nederland’. Deze veranderende propositie was in onze ogen nodig om het festival voor iedereen breed toegankelijk te houden.”

“Na verloop van tijd ontdekten we dat het publiek zowel de overvloed aan artiesten, de vele stages en natuurlijk het evenement zelf als een schot in de roos ervaarden. Met Dutch Valley zijn wij geen aaneenschakeling van losse concerten. Wat wij wel zijn? Een evenement dat herkenbaar is en dat mensen uit alle lagen van de samenleving bijeenbrengt. Dutch Valley viert wat wij als Nederlanders gemeenschappelijk hebben. Hierbij kun je denken aan een jaarlijkse kermis van muziek, of een extra Koningsdag. Die sfeer vangen we op Dutch Valley.”

Meer dan alleen Nederlandstalig

Waar Nederlandstalige artiesten de boventoon voeren op de line-ups van Dutch Valley, plaatst Bout wel een kleine kanttekening. “We zetten prominent in op podia met populaire muziekstijlen als Pop, Dance en Rock, naast uiteraard het Nederlandstalige repertoire. Bij ons is sprake van een genre-overschrijdend programma”, grapt Bout. “Zo hadden we ooit The Opposites direct na Frans Bauer ingepland op het hoofdpodium. Van meezingen met het nummer ‘Heb je even voor mij’ ging 20.000 man moeiteloos door naar een massale sitdown bij The Opposites.”

“Hiermee rekenden we af met het vermeende Nederlandstalige imago en lieten we zien een divers muziekaanbod te hebben. Door de variatie in artiesten worden bezoekers meer opengesteld aan muziekstromingen waar ze uit zichzelf wellicht minder snel mee in aanraking komen. Niet voor niets zijn onze kernwaarden ‘Gezellig’, ‘Samen’ en ‘Herkenbaar’. Al deze waarden passen wij toe op al onze stages , waardoor je de bezoekers makkelijker meeneemt naar verschillende muziekstijlen.”

Wensen en ambities

“Met Dutch Valley hebben we de plek in de harten van onze fans veroverd”, is Bout stellig. “Een vast publiek kijkt jaarlijks uit naar het evenement. Jaarlijks verkopen we onze kaarten uit. We zijn goed op weg met Dutch Valley, maar dat betekent niet dat er vanuit ons geen wensen of ambities zijn. Of groei daar een onderdeel van is? Absoluut. Niet voor niets hebben we de ambitie om een meerdaags evenement op te zetten waarbij onze kernwaarden leidend zullen blijven.”

Geschreven door Gastblogger

Dit artikel is niet door ons gecontroleerd op juistheid van informatie. Ook zijn we niet verantwoordelijk voor de websites waar dit artikel naar linkt.
Lees onze disclaimer voor meer informatie.