Boek recensie: Duivelskruid, Marita de Sterck

duivelskruidDuivelskruid neemt je mee naar de eerste helft van de vorige eeuw. Anneke Tanneke is een meisje dat opgroeit in een sterk religieuze gemeenschap, zoals dat vroeger gewoonlijk was. Hemel en hel waren echt plekken waar je naartoe ging als je dood ging, met de duivel die op de loer licht om zieltjes te winnen. Daar hoort het jonge meisje dan ook over de duivel, heidense gebeden en maakt ze kennis met een kruidenvrouwtje – ofwel een gemene oude heks, zoals Mien in het dorp bekend staat.

Beïnvloedbaar

Jaren later heeft de jeugd van Anneke Tanneke nog steeds impact op het dagelijks leven. Ze wantrouwt iedereen, vertrouwt enkel op haar hutje op de heide en de planten om haar heen. Contact met haar dochter heeft ze niet meer, en Tanne’s dochter houdt haar kleindochter angstvallig voor haar verborgen. Toch komt de waarheid aan het licht. Yara, de kleindochter, ontdekt het bestaan van haar grootmoeder en zoekt contact. Ze krijgen een hechte band. Wanneer haar grootmoeder overlijd besluit ze dat het tijd wordt om de waarheid van haar grootmoeder eens uit te zoeken. Wat is er allemaal gebeurt in haar jeugd en verleden, dat haar zo heeft beinvloed? Wat waren haar duivels en voor wie was ze zo bang?

Lange geschiedenis

Vanuit het perspectief van kleindochter Yara krijg je vervolgens de levensgeschiedenis van Anneke Tanneke voor de kiezen. Vanaf dat punt draait het boek helemaal om haar levensverhaal, dat dan ook in geuren en kleuren verteld wordt. Zo klim je langzaam met haar mee omhoog in haar levensboom, van kleuter tot hoogbejaarde vrouw. Steeds meer kom je te weten over haar passie voor kruiden, haar liefdes, haar misstappen. En hoe ze telkens de schuld krijgt van bepaalde zaken, maar ook haar eigen schuldvraag elders neerlegt. Allemaal gebeurtenissen die haar voor het leven getekend hebben – en de generaties na haar hebben meegetrokken in dat verleden.

Ga direct naar Duivelskruid op BOL.com.

Recensie over Duivelskruid

Duivelskruid is een romantische vertelling over een kruidenvrouwtje die ongeveer een eeuw geleden heeft geleefd. Het is een historische novelle geworden, een boek dat niet alleen het leven vertelt van vroeger, maar ook hoe dat leven nu nog voortleeft in de generaties na haar. Indrukwekkend geschreven, onderhoudend en spannend.

Duivelskruid,
Querido, 172 pagina’s, paperback.
Vanaf: 14 jaar. ISBN: 9789021414379. Prijs: 15.99 euro.