logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

Drukte, maar vooral gezelligheid. Bereid je goed voor!

Gezellig, de feestdagen staan alweer voor de deur. De sfeer, de gezelligheid en al het lekkere eten. Maar voordat je lekker met je familie mag tafelen, de verwarming heerlijk kunt opstoken en fijn binnen kunt blijven met het gure weer, krijg je eerst de nodige drukte. Maar dat betekent natuurlijk ook: omzet! Zorg dat klanten je onthouden en geef ze genoeg aandacht voor de feestdagen. Ook zij beleven deze kerstdrukte. Samen met je klanten sluit je het jaar goed af, en wel met de volgende stappen.

Voorpret

Breng je bedrijf ook helemaal in de sfeer van de feestdagen. De winkel, het kantoor, zelfs het distributiecentrum, desnoods. Zo kun je de voorpret alvast laten beginnen voor jezelf, maar zeker voor je klanten en ook voor je personeel. Blij personeel betekent immers ook blije klanten. Sfeer en humeur slaan snel van de één op de ander. Pas daarbij je (reclame)uitingen aan en versier de pakketjes die je opstuurt een beetje extra.

Wees voorbereid en sta je klanten te woord

Voor de feestdagen loopt de vraag vrijwel overal op. Of je nu in de horeca, supermarkt, kledingwinkel of misschien wel de relatiegeschenkenbranche werkzaam bent. Wees hierop voorbereid. Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat een klant niet helemaal happy de aankoop afrondt, of misschien überhaupt niet afrondt. We zijn en blijven toch allemaal mensen. En mensen maken foutjes. Sta deze klanten wel direct te woord, zodat ook zij nog op tijd hun inkopen kunnen doen en uiteindelijk alles voor iedereen voorspoedig verloopt.

Informeer tijdig

Informeer klanten over de bezorging of andere zaken die rond de feestdagen nét even anders kunnen verlopen. Zo weten zij waar ze aan toe zijn en kunnen ook zij zich voorbereiden. Ben je voorzien van een track & tracesysteem, wees dan duidelijk over het feit dát ze hun bestelling kunnen volgen en ook hóe. Het gevoel van weten waar je aan toe bent is een van de belangrijkste dingen, vooral bij grote bestellingen met een deadline.

Speel voor Kerstman

Wat is een groot onderdeel van de feestdagen? Juist, cadeautjes! Met Sinterklaas en Kerst zijn ze niet aan te slepen. Waarom uw klanten niet verrassen met een leuk presentje? Het hoeft niet veel te zijn, maar gewoon een kleinigheidje geeft al een boodschap af zoals: “Jij verdient een beetje extra.” Het maakt de klant blij en hij zal sneller nog eens een aankoop bij je doen. Een cadeautje wordt vaak geassocieerd met ‘iets terugdoen’ en daarom zal de klant zich vast geroepen voelen om ook jou iets te geven, in de vorm van een nieuwe aankoop in de toekomst.

Idee: aanstekers bedrukken

Een grote speler in relatiegeschenken is bijvoorbeeld Allgifts.nl, die met de feestdagen ook een hoop kleine presentjes bedrukt, die bedrijven weggeven. Zo is aanstekers bedrukken een optie voor een subtiel presentje. Misschien denk je daarbij snel aan roken, wat wellicht een negatieve lading geeft, maar aanstekers zijn juist uitermate geschikt voor de winterse dagen. Naast sigaretten, kun je er natuurlijk ook de sfeervolle kaarsjes mee aansteken, of misschien zelfs het gasfornuis, voor de klassieke, ouderwetse feestvierders onder ons. 

Verwen je trouwe klanten

Elke klant is waardevol, maar de trouwe nog wel het meest. Verwen hen daarom een beetje extra. Vergelijk het met ‘lief zijn’ bij de Kerstman en Sinterklaas. Wie lief is geweest, in dit geval dus wie trouw is, krijgt wat extra. Dat kan een exclusief product zijn, een sneak peak van bijvoorbeeld een nieuw product of een kortingscode of –bon. Écht opvallen? Het is ook een optie om je (trouwe) klanten hun cadeau na de feestdagen te sturen. Waarom zou je dat doen? Iedereen stuurt rond je feestdagen allerlei brieven, kaartjes en pakketjes over en weer. Waarschijnlijk krijgen ze ook van je concurrent een vleiend presentje.

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.