Boek recensie: De drakenark, Curatoria Draconis

Een speciaal gebouwd schip – ‘het machtigste schip dat de meeste mensen nooit zullen zien’ – gaat op pad om de draken van de wereld te bestuderen … en de zeldzaamste draak van allemaal op te sporen. En goed nieuws: jij mag mee! Gelukkig hoef je niet alleen op pad. Je wordt begeleid door de schrijver van het boek, de stoere Curatoria Draconis, samen met de diverse beanning van de Drakenark.

De wereld rond in de Drakenark

Samen met deze kleurrijke bemanning reis je over de hele wereld, op zoek naar de meest bijzondere draken. Die zijn goed verstopt, waardoor de Drakenark je meeneemt naar afgelegen locaties op elk continent. Onderweg pauzeren ze om andere ‘dracofielen’ (drakenfans) meer te vertellen over de basisfeiten van draken in het algemeen, maar ook specifieke weetjes over een duizelingwekkende verscheidenheid aan draken, van de worm en de diepzee-taniwha van Oceanië tot amfipten die in een presidentieel oog op Mount Rushmore neerstrijken en draken die op de loer liggen in een ongebruikt New York metro tunnel.

Logboek vol draken

Dit informatieve boek over draken bevat aantekeningen van verschillende reizigers. Soms zijn dat anekdotes, maar vaak ook aantekeningen, korte feitjes en vooral uitvoerig gedetailleerde illustraties van Tomic. Daaruit lees je niet alleen veel over de verschillende draken en hun favoriete leefomgeving, voeding, grootte en dergelijke. Je krijgt ook heel wat waarschuwingen over de toenemende veranderingen van onze wereld mee, die de leefgebieden van de draken flink beïnvloeden. Denk daarbij aan de gevaren van drijvend plastic afval tot de effecten van de opwarming van de aarde op de smeltbare ijsdraken van Antarctica. Onderweg kom je stukje bij beetje aanwijzingen tegen die moeten leiden naar de meest zeldzame en schuwe draken die bestaan: de hemelse draken van China.

Boek vol kunstwerken

Naast de fantasierijke vertellingen en de bijzondere feitjes die de draken bijna tot leven doen wekken, is de verbluffend ingewikkelde kunst gewoon indrukwekkend om te zien. Het is een schitterend gedetailleerd boek, dat al begint met de introductie van de bemanning, die als een portrettengalerij aan je wordt voorgesteld, een meeslepende weergave van het schip en stripalbum-achtige spreads die fijn getekende illustraties tonen, een overvloed aan grote en kleine geschubde draken: sommige zwaar van lichaam, andere elegant en lenig. Die afwisseling maakt het boek nog fraaier: het is niet één trucje dat herhaald wordt, iedere draak is echt uniek.

Ga direct naar De Drakenark op BOL.com.

Recensie over De Drakenark

Met het schip De Drakenark ga je met een kleurrijke bemanning op reis door de wereld om overal draken te spotten. Het boek is daarmee een soort encyclopedie voor draken, maar dan gevuld met anekdotes en spannende verhalen in plaats van feitjes en lijstjes. Desondanks kom je heel wat over de draken te weten – alsook de wereldproblemen die het milieu zoveel belasten dat de draken het steeds moeilijker krijgen. Een fraai boek om te zien, spannend om te lezen en een eye-opener voor milieu-activisten in de dop. Een echt boek voor natuurliefhebbers en fantasylovers!

Titel: De Drakenark
Illustrator: Tomislav Tomic
Uitgever: TDM Publishing