Film recensie: Dragonheart 5: Vengeance

Dragonheart is een zelfzame fantasyreeks die al heel wat jaren meegaat. De eerste twee films hadden (moet ik toegeven) best wel indruk om me gemaakt. Gezien de tijdsgeest waarin de films uitgebracht zijn, was het ook een knap staaltje techniek om zo’n draak tot leven te wekken. De eerste film stamt dan ook al uit 1996, bijna 25 jaar geleden inmiddels! Daarbij was ook het verhaal van Dragonheart dat van heldenmoed en ridderlijke hoffelijkheid, met een fijne set acteurs die alle rollen een unieke invulling geven. Inmiddels zijn we 25 jaar verder en is de saga nog altijd in leven. Dragonheart 5: Vengeance heeft zich inmiddels beperkt tot een enkel thema: wraak!

Drakenwereld

Het mag duidelijk zijn dat de hele filmreeks over Dragonheart draait om de drakenwereld. De oude draken zijn inmiddels verslagen, diens kinderen over de wereld verspreid. Dragonheart 5: Vengeance draait om Siveth, een vrouwelijke ijsdraak de in ballingschap is geraakt om dat ze haar hart niet wilde delen met de kwaadaardige koning, op het moment dat hij op sterven lag. Nou ja – niet helemaal, want de koning is genezen van zijn verwonding en zinde op wraak… vandaar het ballingschap van Siveth.

Misdaad

Het koninkrijk is echter onder invloed van een kudde bandieten, die het land onveilig maken. Een wolf, een beer, een slang en een schorpioen teisteren het land op hun unieke manier. Nou ja – mensen verkleed als deze dieren, tenminste. En niet echt heel overtuigend. Vooral de slang en schorpioen zijn bijna lachwekkend gestyled, eerlijk gezegd vallen de beer en de wolf nog wel mee. Maar goed: deze bende bandieten vermoorden het gezin van onze held Lukas. Hij zint op wraak, waarbij hij in de grote stad kennismaakt met de knappe genezeres en een losgeslagen huurling Darius met een paar bijzondere vrouwelijke trekjes. Samen met Darius gaat Lukas op pad om de moordenaars van zijn gezin te vinden, maar Siveth probeert hen telkens op andere gedachten te brengen en hem een wijze les te leren: wraak is nergens goed voor! Toch vallen er de nodige slachtoffers in de film, wees gewaarschuwd.

Familiefilm

Let wel: hoewel Dragonheart best zoetsappig aandoet, heeft hij ook flink wat bloederige gevechten en wat donkere scenes. Ik zou hem dus echt niet aanraden voor kinderen onder de 12 jaar, hoewel het voor kinderen boven de 12 jaar misschien weer een beetje te karig is qua verhaal. Hulde overigens voor de voice-over van de draak, die bijzonder goed dienst doet. Helena Bonham Carter heeft wat dat betreft een mooie schare voorgangers. De draak heeft in deze film zeker de beste acteur (m/v) in de film toebedeeld gekregen!

Bekijk hier de trailer van Dragonheart 5: Vengeance

Ga direct naar Dragonheart 5: Vengeance op BOL.com.

Recensie over Dragonheart 5: Vengeance

Dragonheart is een fantastische serie over draken, heldenmoed en ridderlijke hoffelijkheid. Daar doet deze film niet aan onder, met een prachtige draak in de hoofdrol. De film bevat humor, spanning, actie en de nodige momenten van bezinning. Toch blijft het verhaal wat oppervlakkig. Vooral de bizar geklede schurken doen behoorlijk afbreuk aan de serieuze opzet die de film zou kunnen hebben, en dat is erg jammer. Het is een vermakelijke film voor jongere kijkers, mits ze niet worden afgeschrikt door de nodige hoeveelheden bloed en zwaardgevechten.

Score: 6

Titel: Dragonheart 5: Vengeance
Uitgever: Universal Pictures