Game review: Doom Eternal

De Doom Slayer is terug, ondanks het feit dat hij onlangs nog een re-release heeft gehad van de Doom Classics, en hij staat klaar om flink los te gaan in een wereld vol monsters en demonen. Doom Eternal is een bloederig vervolg op Doom (2016), dat al een groot succes was. Doom Eternal is een verbeterde versie van Doom: hij bevat meer variatie, betere texturen en ontzettend veel vrijheid.

Levels knallen

Het meest kenmerkende element van Doom Eternal is waarschijnlijk het enorm hoge tempo waarop het spel zich afspeelt. Je heb weinig tijd om na te denken, voor je het weet sta je omringd door demonen en zombies, die allemaal een stukje van jou willen proeven. En eigenlijk is dat ook wel jammer, want daardoor heb je ook minder aandacht voor de mooi uitgewerkte omgeving. Het is echter één grote adrenalinerush, waarbij je zult merken dat je helemaal gespannen in je stoel zit, klaar om te knallen! En probeer daar bovendien om na te denken welke wapens je in je bezig hebt. Wisselen en schakelen is van essentieel belang. Shotguns, snipers, raketwerpers… je hebt ze stuk voor stuk nodig om de demonen een kopje kleiner te maken.

Kies je uitrusting

Een belangrijk deel van het spel gaat dan ook over het kiezen van de juiste uitrusting. Een zo goed mogelijk pantser zal je helpen om je gezondheid op peil te houden, maar de juiste wapens selecteren is nog veel belangrijker. Het zal je ook verbazen hoe snel je door je munitie heen gaat. Gelukkig kun je die snel weer op niveau brengen door met je kettingzaag los te gaan! Tijdens het spel vind je een serie wapenupgrades en mods, die je kunt activeren in kleine, zwevende computers die je in de levels tegenkomt. Kies de aanpassing naar jouw voorkeur en kijk of dat wat meer met je doet! Daarbij loont het ook om de levels te onderzoeken, er liggen her en der leuke goodies op je te wachten. Die voegen niet direct iets toe aan de gameplay, maar motiveren wel om rond te kijken.

Wandelen

Een van de grootste kenmerken in Doom: Eternal, zeker wanneer je ‘m vergelijkt met andere first person shooters, is wel de manier van lopen en bewegen. Dat gaat namelijk soepel. Te soepel, als je het mij vraagt. Er is wat onnatuurlijks in meteen volle kracht bewegen en ook meteen stilstaan. Die hardheid, zo zou je het kunnen noemen, kon mij niet echt bekoren. Daarnaast is het Grote Kenmerk van Doom: Eternal natuurlijk de enorme hoeveelheid gore. Er wordt niet echt een geheim gemaakt van bloedspatten, demonen doormiddenzagen of ze op brute wijze tot moes stompen.

Ga direct naar Doom Eternal op BOL.com.

Recensie over Doom: Eternal

Wil je demonen pletten, vernietigen en in mootjes hakken: Dan is Doom dé reeks waar je van zult smullen. Er zit genoeg gore in om je maag om te doen keren, actie om je controller fijn te knijpen en meer dan genoeg details om oogstrelend te kunnen zijn…. als je de tijd neemt om daar op te letten. Dat zul je echter niet krijgen, want dit spel is één grote adrenalinerush. Game met mate, geniet met volle teugen!

Info

Doom Eternal, Bethesda
Xbox One, First Person.