Film recensie: Doom 2 Annihilation

Oudere gamers kennen het spel Doom vast en zeker. Het was destijds een van de weinige 3D first person shooters en in zijn genre echt baanbrekend. Creepy sferen, bizarre wapens en enge wezens die je de stuipen op het lijf jagen… ik weet wel dat ik uren heb besteed aan het alien-vrij maken van Phobos, een militaire basis op een van de manen van Mars. Doom: Annihilation gaat verder waar de games zijn gestopt. Zelfs de held van de tweede Doom-game, Stan Blazkowicz, maakt een cameo als charmant lijk. Doom 2: Annihilation komt 25 jaar na de eerste game uit en zet de oude game weer even in de kijker.

Annihilation

In de film Doom 2: Annihilation draait alles over een buitenaards ras van aliens die de mensheid willen vernietigen. Blijkbaar hebben ze al eerder contact met de mensheid gehad, maar hadden het niet zo op de totale vernietiging. Ze spaarden de mensheid, maar hebben daar altijd spijt van gehad. Op Phobos, een van de manen van Mars, treffen wetenschappers een geheimzinnige poort aan, waarmee ze van de ene plek naar de andere kunnen transporteren. Maar… wanneer ze de poort openzetten kunnen er ook andere wezens naar binnen kruipen! En dat doen ze dan ook. Alle wetenschappers van de wetenschappelijke basis worden vermoord of omgevormd tot een soort hersenloze zombie.

Militaire missie

Aan het begin van de film komt er een militair transport aan op de planeet. Ze treffen een verlaten basis aan, maar leggen toch aan om op onderzoek uit te gaan. Daar gaat het team aan commando’s de strijd aan met de buitenaardse wezens, waarbij ze een voor een het loodje leggen. Rode draad in de film is Joan Dark, een niet al te intelligente verwijzing naar Joan d’Arc – er zitten dan ook nog al wat religieuze verwijzingen in de film.

Ga direct naar Doom 2: Annihilation op BOL.com.

Recensie over Doom: Annihilation

Doom 2 is een leuke film voor iedereen die destijds de game heeft gespeeld. Een andere reden kan er ook niet echt zijn. Erg goed steekt hij niet in elkaar. Het verhaal is mager, de aliens zien er wel heel fake uit en de special effects kunnen net door de beugel. Op een paar schrikeffecten na is er weinig spanning te bespeuren in deze film, helaas.

Score: 5

Titel: Doom 2: Annihilation
Uitgever: Universal Pictures