logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

‘Dolfje Weerwolfje’ gekozen voor ‘Geef een boek cadeau’ 2023

Awoeeee (wolvengehuil)… Op 31 oktober, met Halloween, is bekend gemaakt dat een van Nederlands grootste kinderboekenhelden Dolfje Weerwolfje de hoofdrol zal spelen in de campagne Geef een boek cadeau 2023. Het eerste boek uit de inmiddels 24-delige serie: Dolfje Weerwolfje, van Paul van Loon zal de campagnetitel zijn voor 2023 en daarmee vanaf 10 februari in elke boekhandel te vinden zijn voor € 2,99. Wat tevens het startschot is voor de Dolfje Weerwolfje Week waarmee we in het onderwijs, in bibliotheken en boekhandels de avonturen van Dolfje Weerwolfje zullen vieren.

Eindelijk weer een boek voor de middenbouw

‘Geef een boek cadeau’ heeft de afgelopen jaren bekende klassiekers gehad die binnen een mum van tijd waren uitverkocht. Gulle gevers als ouders, opa’s of oma’s, buren, scholen en zelfs gemeenten deden mee en zorgden er samen voor dat honderdduizenden kinderen de campagnetitels cadeau kregen voor hun eigen boekenkast. Na boeken als Koning van Katoren, De brief voor de Koning en Het Achterhuis is het nu hoog tijd voor een titel voor de middenbouw: een jeugboek voor de kinderen die zelf begonnen zijn met lezen. En hoe belangrijk is het dat deze beginnende lezers het plezier van lezen ervaren? Om deze reden zijn wij superblij met de keuze van dit jaar voor een serie die meerdere keren is bekroond door de Kinderjury (een jury van en door kinderen zelf) van Nederlands meest geliefde kinderboekenauteur! Dolfje Weerwolfje van Paul van Loon zal verschijnen in een full colour-uitgave met illustraties van Hugo van Look. Dubbel feest voor Paul van Loon zelf, want hij viert in 2023 ook dat hij 40 jaar kinderboeken schrijft!

Ook dit jaar roepen wij iedereen op om ervoor te zorgen dat ieder kind in Nederland en Vlaanderen in februari Dolfje Weerwolfje cadeau krijgt. Zodat hij of zij zelf of samen met de hele klas kan gaan lezen.


Als Dolfje wakker wordt, is het donker.

De maan schijnt in zijn kamer.

Het is een bijzondere nacht.

Zeven, denkt Dolfje. Eindelijk ben ik zeven jaar. Dan schrikt hij zich rot. Hij ziet opeens overal haar. Zijn handen en voeten zijn poten geworden. En hij heeft een staart.

Dan komt Timmie binnen.

‘Ik wil dit niet,’ gromt Dolfje.

‘Misschien gaat het vanzelf wel over,’ zegt Timmie.

‘Ja, jij hebt makkelijk praten,’ gromt Dolfje. ‘En als het niet overgaat? Wat dan?’


Dolfje Weerwolfje

Miljoenen kinderen groeiden wereldwijd op met Dolfje Weerwolfje, waar inmiddels al 24 boeken over verschenen zijn. Het eerste boek won de Prijs van de Nederlandse Kinderjury en erna volgden nog vele andere bekroningen. In 2011 is Dolfje Weerwolfje uitgeroepen tot de grootste kinderboekenheld.

Paul van Loon portret
Fotograaf © Tuffcat Media

Paul van Loon

Paul van Loon schrijft boeken voor kinderen van 7 tot 99 jaar. Dat doet hij al bijna 40 jaar. Miljoenen kinderen in binnen- en buitenland kennen zijn boeken over Dolfje Weerwolfje, Foeksia de miniheks en de Griezelbus. Zelf houdt hij het meest van griezelverhalen, gekke verhalen en grumorverhalen (dat is een combinatie van de eerste twee). De ideeën daarvoor haalt hij uit de Andere Werkelijkheid, die hij betreedt wanneer hij ’s nachts schrijft.

Missie ‘Geef een (prenten)boek cadeau’

‘Geef een (prenten)boek cadeau’ heeft als missie alle kinderen te laten opgroeien tussen de mooiste boeken. Wat zou het mooi zijn als ieder kind een eigen verzameling met de mooiste kinderboeken in zijn kamer heeft staan – met als resultaat dat boeken een vaste plaats krijgen in zijn of haar leven. Om die boekenkast te vullen, worden ieder jaar in het voorjaar een jeugdboek en een prentenboek beschikbaar gesteld voor een klein bedrag.

Hoe bereiken we alle kinderen? Door te geven!

Voor een heel klein bedrag zijn de boeken te koop in de boekhandel, om cadeau te geven aan jezelf of een ander. Door de nadruk te leggen op ‘geven’, Bereikt de stichting elke jaar honderdduizenden kinderen – ook de kinderen die, om wat voor reden ook, thuis geen boeken hebben. Zo’n gulle gever hoeft niet per se vader, moeder, opa of oma te zijn: ook gemeente, school of kinderdagverblijf kan er bijvoorbeeld aan bijdragen.

In vijf jaar tijd zijn meer dan 2 miljoen kinderen bereikt.

En hiermee is de doelstelling van de samenwerkende partijen en ‘Geef een (prenten)boek cadeau’ gehaald. Alleen al in 2022 hebben 500.000 boeken hun weg naar kinderen gevonden: 300.000 jeugdboeken en 200.000 prentenboeken. ‘Geef een (prenten)boek cadeau’ steunt het Leesoffensief en hoopt dat ook dit jaar minstens een half miljoen kinderen de gekozen campagneboeken ontvangen van gulle gevers.


Boeken koop je bij je plaatselijke boekhandel.
Online bestellen kan onder andere op:

Geschreven door Rianne

Rianne, moeder van twee pubers, part-time werkzaam als SEO-specialist bij een webdesignbureau en ontzettend actief op CooleSuggesties.nl! Ze houdt van gezellige dingen doen met het gezin, uitstapjes ondernemen, lezen, een goede latte en van films kijken.