Boek recensie: Dodenstoel, Johan Andersen

Eugene Hamer is adviseur van defensie. Hij is vroeger commando geweest en weet wel hoe hij met wapens moet omgaan… of zonder wapens iemand moet stoppen. Eigenlijk is het een soort Jack Reacher, als je er over nadenkt- hij is minstens zo eigenwijs en koelbloedig en hoeft aan niemand verantwoording af te leggen. Dat maakt het boek al meteen lekker dynamisch en geeft schrijver Johan Andersen ook relatief vrij spel om zijn hoofdpersoon te laten doen wat hij wil. Naast Eugene Hamer staat overigens Neli Panka ook op de lijst met hoofdrolspelers – een eigenzinnige inspectrice bij de afdeling Zware Criminaliteit, met een voorliefde voor het profilen van seriemoordenaars. Echt een gezellige vrouw, dus! Samen vormen ze echter een heel goed team en duiken ze in dit boek meteen in een lugubere zaak.

Moord in Amsterdam

In Amsterdam is namelijk een gruwelijk misdrijf gepleegd. Een man hangt aan een touw te bungelen in zijn woonkamer. Zelfmoord, zou je denken, maar verschillende wonden en een doorgesneden keel vertellen een ander verhaal. In de slaapkamer ligt zijn vrouw, eveneens gemarteld en met doorgesneden keel. Hun zoontje is helaas getuige geweest van deze brute moorden… en verder zijn er geen aanknopingspunten, behalve een vreemde boodschap op de spiegel in de badkamer. Stukje bij beetje komen ze verder in het onderzoek, tot ze een brief ontvangen met een heel duidelijke boodschap: een elektrische stoel met de boodschap: Pas als mijn wraak compleet is, stop ik met moorden…

Ga direct naar Dodenstoel op BOL.com.

Recensie over Dodenstoel

Dodenstoel is een fijne mix tussen een politiethriller en een army-guy als Jack Reacher. Qua schrijfstijl past hij ook wel een beetje in de lijn van Lee Child, ook Anderssen weet namelijk de nodige subtiele humor te verweven in zijn verhaal en omschrijft hij zijn omgeving met een prettige hoeveelheid details. Het verhaal heeft een heerlijke vaart, waardoor je zo bij het einde van het boek bent. Het is toegankelijk geschreven en bevat zo veel elementen dat je soms een beetje overweldigd wordt door al die criminaliteit. Dankzij een paar slimme plottwists kom je uiteindelijk bij de ontknoping terecht.

Dodenstoel,
Uitgever: Harper Collins, 416 pagina’s, paperback.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789402702712. Prijs: 21.99 euro.