Spel recensie: Disney Villainous, Ravensburger

Soms heb je van die momenten, dan wil je gewoon even slecht zijn. Het onderste uit de kan halen en het bloed onder de nagels van je huisgenoten vandaan peuteren. Dat kan in stijl, dankzij het bordspel Villainous van Disney. In dit bordspel kruip je namelijk in de huid van Disney’s grootste schurkenstal om jouw doel als eerste te bereiken!

Engels spel

Laat ik beginnen met een waarschuwing: dit spel is volledig in het Engels uitgevoerd. De Nederlandse handleiding van Villainous kun je hier downloaden, maar het spelmateriaal is volledig in het Engels. Dat maakt de minimale leeftijd waarop je dit spel kunt spelen wel een stukje hoger dan eigenlijk de bedoeling is. Want naast het feit dat je moet snappen wat er staat, moet je ook al die rare Disney-namen eruit weten te vissen. En geloof me: die staan er nog al wat in. Wat kennis van de films die gebruikt worden, is dan ook echt wel handig. Trek dus wat tijd uit om Peter Pan, De Kleine Zeemeermin, Alice in Wonderland, Maleficent, Robin Hood en Alladin te kijken voor je aan het spel begint. In het Engels, uiteraard.

Geheime schurkenmissie van Villainous

Als je de basis eenmaal beheerst, is het eigenlijk een heel eenvoudig en overzichtelijk spel. De belangrijkste taak is om Jouw Schurkenmissie te voltooien. Die staat vast en is voor iedere schurk anders. Voor het spel begint, vertel je aan alle spelers wat jouw missie is. Wat wel duidelijk is, is dat je heel wat kaarten zult moeten spelen. Daarvoor heb je schurken die je kunt inzetten als hulpjes (je Ally), maar ook helden (Hero) die je op je tegenstanders af kunt sturen om ze dwars te zitten. Daarnaast zijn er Lot-kaarten die je tegenstanders een mooie hak kunnen zetten. De vraag is: lukt het jou om jouw missie te voltooien voor je tegenstander zo ver is?

Unieke werelden

Iedere schurk (die geweldig zijn vormgegeven in doorzichtige spelfiguren) heeft zijn eigen Rijk, dat bestaat uit een viertal Locaties. Iedere locatie heeft vier symbolen, die staan voor een mogelijke actie. Een heel belangrijke daarvan is het verkrijgen van Power-fiches. Het spelen van een kaart uit je hand kost namelijk Power! Daarnaast heb je op een locatie de mogelijkheid om bijvoorbeeld een kaart te mogen spelen, een strijd te mogen leveren tegen een held, een held te verplaatsen of een Lot-kaart te pakken. Je mag iedere activiteit één keer uitvoeren, mits je genoeg Power-fiches hebt. En ja, je moet iedere beurt naar een andere Locatie verhuizen! De uitleg over de activiteiten staat op een spiek-kaartje, dat je bij je mag houden.

Pesten en strijden

Naast het bereiken van je eigen doel, is het belangrijk om je tegenstander dwars te zetten met Lot-kaarten en helden. Lot-kaarten zijn helder en duidelijk: die hebben een bepaald effect. Is dat uitgevoerd, kan de Lot-kaart weg. Soms tref je een Held tussen de Lot-kaarten. Die leg je op het bord van je tegenstander, op een bepaalde Locatie in hun Rijk. Daarmee dek je de bovenste twee actiemogelijkheden af. Jouw tegenstander kan die belemmering accepteren, maar ook de strijd aangaan met je held. Daarvoor kan hij zijn hulpjes inzetten (allies), al dan niet voorzien van extra voorwerpen om ze sterker te maken. Of hij kan de macht van een held afzwakken door hem bijvoorbeeld te verkleinen, waardoor hij nog maar één actiecirkel bedekt. Het blijft een strategische keuze!

Ga direct naar Disney Villainous op BOL.com.

Recensie over Villainous

Disney Villainous is een geweldig spel om te zien. Het is schitterend vormgegeven, met unieke spelborden en speelkaarten. Daarop staan te gekke Disney illustraties in de stijl van de betreffende schurk. Die heeft vormgekregen middels een stijlvol ontworpen pion. De regels zijn – als je het uitgangspunt doorhebt – heel transparant. Per beurt weet je namelijk precies wat je kan en mag doen. De Nederlandstalige handleiding helpt je hierbij heel goed op weg. Lees die eerst, voor je aan de slag gaat!

, Ravelsburger
Genre: bordspel, Tijdsduur: 40 minuten.
Voor 2-6 spelers. Leeftijd: vanaf 10 jaar. Prijs: 49,99 euro.