Destiny 2 onderscheid zich met veel andere shooters door een vrij diepgaande verhaallijn. Zoiets moet je aantrekken, maar gelukkig is het niet alleen een spannende verhaallijn, maar ook een boeiende shooter met genoeg uitdagingen. Naast de storyline die je kunt volgen, zijn er bovendien genoeg PvP-opties om loot te verdienen en je stempel te zetten in de wereld van Destiny. Onlangs introduceerde Bungie The Final Shape, de laatste uitbreiding voor deze franchise. Wat brengt deze uitbreiding nog meer, naast een extra deel in het verhaal en een super creepy eindbaas?

Het begin van The Final Shape
Zoals iedere uitbreiding begint ook the Final Shape met een spannend eerste leven, waarmee je een vliegende start maakt met eerdere gebeurtenissen. In The Final Shape begin je met onze Guardian Crow en de overgebleven Vanguard-leiders Zavala en Ikora Rey die het Pale Heart of the Traveler betreden via de poort die er door de Witness in is gesneden. Ja, het verhaal dendert gewoon door en moedigt je ook aan om de eerdere storylines te volgen. Wat hen te wachten staat is een verwrongen, prachtige wereld die bestaat uit door elkaar gegooide abstracte herinneringen en lang vergeten locaties. Hier zie je nog eens dat de levelontwerpers van Bungie echt tot de allerbeste in de branche behoren.
Zoektocht naar de Witness
Terwijl je door deze open-wereld struint, die dramatisch verandert naarmate je van het ene gebied in het andere loopt, kom je in contact met de legendarische Hunter Cayde-6. Zijn wederopstanding wordt een beetje knullig verteld, maar past prima in het wereldje van Destiny 2. Vanuit daar krijg je de persoonlijke verhalen te horen van deze legendarische mentoren, die vanaf het begin van de franchise een rol hebben gespeeld in jouw ontwikkeling en … nou ja, je training. Het is een verhaallijn vol emotie en terugkeer, herinneringen en melancholie, waarbij Zavala toch wel een beetje van zijn stoere voetstuk valt.
Prismatic Subclass
Er is een toffe nieuwe feature in Destiny 2 waar je echt van zult genieten. Kijk, met de eerdere Strand en Stasis-uitbreidingen hadden ze bij Bungie al een toffe nieuwe skilltree, maar je moest eerst een pittige verhaallijn voltooien voor je daarmee uit de voeten kon. De nieuwe Prismatic Subclass begint al bijna meteen in The Final Shape. Je krijgt in rap tempo kleine upgrades aan aspecten en fragmenten en verspreiden de rest over de campagnemissies, de post-game speurtochten en de patrouillezone. Het is een slimme manier om het te doen, want je leert de nieuwe Supers en vaardigheden kennen en wil ze gewoon allemaal verzamelen.
Het voordeel van Prismatic
Het toffe van Prismatic is dat je hiermee vaardigheden en mogelijkheden van de andere klasses kunt combineren tot één ultieme build, die tot in de puntjes op jouw lijf is geschreven. Je kunt op die manier skills van de andere klasses gebruiken, maar ook van de verschillende Abilities. Combineer Solar met Stasis en gebruik op die manier precies de vaardigheden die jij wil gebruiken in jouw favorieten personage! Elke class krijgt ook een unieke granaat die meerdere elementen van de subclasses combineert: Warlocks krijgen Stasis/Void, Titans krijgen Strand/Arc en Hunters krijgen Solar/Stasis.
Allereerste Exotic class-items
Spelers kunnen voor het eerst een Exotic class-item gebruiken. Dat betekent dat Hunter Cloaks, Titan Marks en Warlock Bonds voor het eerst Exotic-perks hebben. Deze perks zijn willekeurig, bestaande uit twee kenmerken van bestaande Exotic class-items (soms zelfs vanuit andere classes).
Nieuwe vijandelijke factie
The Witness introduceert in The Final Shape een nieuwe factie genaamd de Dread. Dit is een groep meedogenloze strijders met nieuwe vaardigheden. Naast de Tormenter (geïntroduceerd in Lightfall) en de eerder onthulde Subjugators, vechten spelers in de nieuwe uitbreiding ook tegen Grim-, Husk-, Attendant- en Weaver-eenheden:
- Grim: Een zeer mobiele vliegende vijand die de vaardigheden van spelers vertragen en onderdrukken als ze te dichtbij komen.
- Husk: Een acrobatische melee-vijand die een geist-vijand naar spelers toe kan sturen, tenzij ze hun zwakke plek raken.
- Attendant en Weaver: Deze eenheden hanteren Stasis en Strand en kunnen het verloop van een gevecht veranderen. Hiermee dwingen ze Guardians om hun positie op het slagveld nauwlettend in de gaten te houden.
The Final Shape
Het is bizar om te denken dat Bungie al tien jaar werkt aan de verhalen en werelden van Destiny. De vraag is natuurlijk ook of dat dit met The Final Shape ook echt tot een eind komt, maar als het zo is, is het een absoluut waardig slotstuk. Natuurlijk ligt er nog een jaar aan content voor ons, waar de nodige ontwikkelingen en veranderingen in kunnen ontstaan. De laatste missie wordt ontgrendeld na de voltooiing van The Edge of Salvation Raid, wat het eerste evenement voor 12 spelers in de geschiedenis van de franchise is.
Destiny 2: de uiteindelijke vorm
Ga direct naar Destiny 2 – The Final Shape op BOL.com.
Recensie over Destiny 2 – The Final Shape

Destiny 2 – The Final Shape is een geweldige uitbreiding van deze gamefranchise, met boeiende (en iets té emotionele) verhaallijnen om je in vast te bijten, nieuwe gear om te verzamelen en heftige gevechten om je controller op te breken. Al in het eerste level moest ik uren steken in het uitspelen van de Legendary moeilijkheidsgraad (maar dat zegt misschien ook al genoeg over mijn skills als gamer 😉 ) Het is een ongelooflijk goed samengestelde ontknoping die alles samenbrengt en met elkaar combineert. De Prismatic Class zet alle deuren open en stelt spelers in staat de ultieme Build te maken.
Score: 10
Info
Destiny 2 – The Final ShapeUitgever: Bungie
Getest op: XBOX Series X/S
Genre: fps
Prijs: 39.95 euro.
Merchandise koop je bij:
Stemmencast
Er werd vóór de opening van de Showcase een moment van stilte in acht genomen voor Lance Reddick, die in maart is overleden. Reddicks waardige vertolking als de Engelstalige stemacteur van Zavala maakte een inspirerend en geliefd personage in het Destiny-universum. Eerder deze maand kondigde Bungie aan dat film- en tv-acteur Keith David de rol van Zavala gaat overnemen, waardoor het verhaal van het personage wordt voortgezet in The Final Shape. Daarnaast kondigde film- en tv-acteur Nathan Fillion in mei van dit jaar zijn terugkeer naar de Destiny-franchise aan als de stem van Cayde-6.

Supers en Aspects
Destiny 2’s aankomende uitbreiding genaamd The Final Shape bevat drie nieuwe Supers en Aspects. Deze kunnen spelers gebruiken in hun strijd tegen The Witness. In de onlangs vrijgegeven playtestbeelden is te zien hoe de nieuwe Supers spelen in zowel PvE als PvP.
Spelers ontgrendelen de nieuwe Supers en Aspects tijdens de campagne van The Final Shape. Het geeft ze meer opties voor buildcrafting en bevordert de samenwerking in de finale van de Light en Darkness-saga.
Dit zijn de drie nieuwe supers:
Titan (Void): Twilight Arsenal
- Spelers kunnen drie Void-bijlen gooien die vijanden naar zich toetrekken en laten exploderen. Deze Super brengt zware schade toe en verzwakt vijanden die nog in leven zijn.
- Zowel de speler zelf als het fireteam kan de gegooide bijlen oppakken en gebruiken als wapens.
Hunter (Arc): Storm’s Edge
- Middels het gooien van een Arc dagger teleporteert de speler zichzelf naar voren. Direct daarna wordt er een dodelijke aanval in de vorm van een wervelwind uitgevoerd welke grote schade aan vijanden toebrengt.
- De Hunter kan dit per Super drie keer doen, waardoor het voor de speler mogelijk is om grote afstanden af te leggen en veel schade aan de vijand toe te brengen.
Warlock (Solar): Song of Flame
- Warlocks worden radiant, overchargen hun meleevaardigheid en hun granaat wordt een Spirit of Flame dat vijanden in de buurt opzoekt en vervolgens explodeert.
- Bondgenoten krijgen een verhoogde vaardigheidsregeneratie en meer weerstand tegen schade. Daarnaast wordt scorch toegepast op hun Solar- en Kinetische wapens.
De drie nieuwe Aspects zien er als volgt uit:
Titan (Void): Unbreakable
- De speler kan zijn granaat gebruiken om een schild te maken dat inkomende schade blokkeert en aanvallen absorbeert. Deze kunnen vervolgens worden losgelaten om enorme schade toe te brengen.
Hunter (Arc): Ascension
- Terwijl een Hunter in de lucht is, kunnen ze hun klassevaardigheid consumeren en zichzelf omhoog stuwen om vijanden in de buurt schade toe te brengen. Ook worden vijanden direct van jolt voorzien. Daarnaast versterken ze hun fireteam.
Warlock (Solar): Hellion
- Warlocks kunnen hun klassevaardigheid activeren om een Solar Soul op te roepen die vlammende mortieren afvuurt en vijanden op grote afstand in vuur en vlam zet.
Games koop je online bij: