Boek recensie: Desserts bij Janneke thuis, Janneke Philippi

Janneke Philippi heeft inmiddels een hele serie boeken op haar naam staan. Daarin vind je van allerhande makkelijke en toegankelijke gerechten, vaak met een originele twist of moderne kwinkslag. Persoonlijk ben ik een echte zoetekauw, waardoor ik al lang uitkeek naar het boek Desserts bij Janneke thuis. Die is bijna op mijn lijf geschreven. Gelukkig niet echt – ik pas bijzonder slecht in een kookboekstandaard, kan ik je zeggen.

Bijzondere hoofdstukindeling

Het lastige van een boek over desserts is wel hoe je hem indeelt in hoofdstukken. Bij een normaal boek zou je na voorgerechten, vleesgerechten en vegetarische bijgerechten een hoofdstuk desserts verwachten… maar hoe regel je dat bij een boek dat helemaal gaat over desserts? Janneke heeft bij Desserts bij Janneke Thuis een bijzondere manier gevonden. De ene keer doet ze dat aan de hand van een basisdessert, zoals pudding, crème brulée of Tiramisu, een andere keer juist over een ingrediënt, zoals koffie, kruiden, chocolade of yoghurt. Ze hebben een ding gemeen: ze zijn eenvoudig te maken. In de regel onder het half uur bereidingstijd en zonder moeilijke technieken.

Watertandend lekker

Wanneer je door dit boekje bladerd, kan het haast niet anders of je krijgt meteen zin om de keuken in te duiken en te kijken of je alle ingrediënten in huis hebt. Heel bijzonder zijn de meeste gerechten niet qua ingrediënten, dus die kans is best groot… waarna je lekker los kunt in de keuken! Het grappige en bijzondere van dit boekje is de verzameling alternatieven van bekende recepten, zoals bijzondere manieren om een tiramisu te maken, of een basisdeeg waar je vervolgens vier verschillende nagerechten mee maakt. Erg leuk en toegankelijk bovendien. En dan die foto’s! Die maken de verleiding nog een stukje groter.

Ga direct naar Desserts bij Janneke thuis op BOL.com.

Recensie over Desserts bij Janneke thuis

Nee, dit is geen uitnodiging om toetjes te gaan eten bij Janneke Philippi. Het is een uitnodiging om zelf aan de slag te gaan in de keuken met de verrassende en toegankelijke recepten die Janneke zelf gebruikt. De recepten gebruiken toegankelijke ingrediënten, zijn eenvoudig te voorbereiden (vaak binnen een half uur). Als kers op de taart gaat dit kookboek alle kanten op, zodat je voor ieder moment of elke maaltijd wel iets lekkers op tafel kunt toveren.

Desserts bij Janneke thuis,
Uitgever: Karakter uitgevers, 176 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 16 jaar. ISBN: 9789045217987. Prijs: 19.99 euro.