Boek recensie: De Vrouw in het Meer, Laura Lippman

De Vrouw in het Meer is een levendige historische roman, geïnspireerd op twee echte sterfgevallen (één opgelost, één onopgelost). Dat geeft het boe kal meteen een geweldig spannend tintje… het is gebaseerd op waargebeurde feiten, hoewel het hele verhaal er omheen natuurlijk fictief is. Het verhaal begon in veel opzichten 50 jaar voor het boek werd uitgegeven. In juni 1969 werd Shirley Lee Wigeon Parker, een zwarte 35-jarige gescheiden vrouw, dood gevonden in een fontein in Baltimore. Ongeveer drie maanden later, in september, werd het 11-jarige Joodse meisje Esther Lebowitz doodgeslagen in een viswinkel, een moord die de joodse gemeenschap van Baltimore flink beïnvloedde.

Twee gebeurtenissen naar fictie

Die twee ware gebeurtenissen komen samen in De Vrouw in het Meer. Het boek draait om Maddie Schwartz, een pas gescheiden, 37-jarige voormalige huisvrouw. Ze worstelt met haar dagelijkse leven. Ze zoekt een activiteit om te doen, zodat ze niet meer hoeft te piekeren over haar ex-man. Wanneer ze het levenloze lichaam aantreft van de jonge Tessie Fine en over haar ervaringen schrijft, krijgt ze een baan bij de plaatselijke krant. Dat geeft haar een goede reden om zich te storten op een spannend avontuur. In Baltimore wordt namelijk een vrouw dood gevonden op de bodem van een meer: Cleo Sherwood. Maddie probeert er achter de komen wat er met Cleo is gebeurd. Niet alleen om haar dood te verklaren, maar ook om zichzelf een doel voor ogen te stellen.

De doden spreken

Het verhaal van De vrouw in het meer laat het verhaal vanuit verschillende hoeken zien. Je beleeft de avonturen vanuit Maddie mee, maar leest ook over de laatste avonturen van Cleo en Tessie. Vanuit een soort overkoepelende verteller krijg je zelfs het verhaal te horen van Cleo en Tessie zelf, als ze vanuit hun graf meekijken over Maddies schouder. En daar zijn de beide dames niet altijd even blij mee, kan ik je vertellen. Daarnaast schemert er heel duidelijk een flinke zweem racisme doorheen, wat in Amerika bizarre hoogtes heeft bereikt… zelfs nadat het ‘uitgesproken’ zou zijn. Een best indringend beeld, eerlijk gezegd… en bijna ongelofelijk dat dit soort situaties werkelijk bestaan hebben!

Ga direct naar De vrouw in het meer op BOL.com.

Recensie over De vrouw in het meer

De vrouw in het meer is een spannende detective, die je meeneemt in de wereld van journalisten en het wel en wee op een redactie. Daarnaast schetst het een bijzonder openhartig beeld van de discriminatiepraktijken in Amerika en de bizarre situaties die daardoor ontstonden. Het is een spannende en onderhoudende thriller geworden, die prettig is geschreven. Dat het deels gebaseerd is op feiten, maakt het alleen nog maar indrukwekkender.

De vrouw in het meer,
Illustrator: nt
Uitgever: Boekerij, 320 pagina’s, paperback.