Boek recensie: De val van Annika S, Simons en Van der Zijl

de val van Annika SNaar aanleiding van een berichtje in de Duitse pers, waarin gemeld wordt dat een Duitse politica gelogen heeft over haar verleden, slaat de fantasie van Simons en Van der Zijl op hol. Ze besluiten samen een roman te schrijven over juist dat: wat zou er gebeuren als je zelf je verleden bedenkt en ophemelt, maar dat het ook echt boven water komt? Dan stort je hele wereld waarschijnlijk in… of niet? In De Val van Annika S. gebeurt juist dat met de Nederlandse Annika, die zich in de Duitse elitewereld omhoog heeft gepraat en een functie als politicus heeft bemachtigt.

Vluchten voor het heden en het verleden

Als naar buiten komt dat het hele verleden van Annika Schaeffer een grote leugen is, twijfelt ze geen moment. Ze pakt haar belangrijkste bezittingen in een tas en vlucht. Ze gaat met niemand de confrontatie aan. Niet met haar man, haar schoonfamilie of met de pers. Naar Nederland moet ze, om daar een veilig onderkomen te zoeken. Toch is dat lastiger dan gedacht: natuurlijk zijn haar creditcards en bankpasjes per direct geblokkeerd! En dus moet ze zich zien te rooien met de laatste bezittingen die ze heeft meegenomen. Die zitten veilig in een tas… tot die van haar worden afgepakt door een tasjesdief!

Drieluik

De Val van Annika S wordt verteld vanuit drie personages. Natuurlijk vanuit Annika, die delen lees je in de ik-vorm. Daarnaast is er ook een belangrijk deel van het boek weggelegd voor Martin, de politie-agent die zich over de aangifte van de tas ontfermd en dat van Anna, een bejaarde Joodse vrouw. Vanuit haar punt lees je ook brieven van Jozef, afkomstig uit de periode rond WO II. Annika’s verhaal heeft natuurlijk de boventoon. Zo lees je hoe ze toevlucht zoekt in een goedkoop en aftands vakantiepark en daar moet gaan schoonmaken om in haar levensonderhoud te voorzien, maar ook over de manier waarop ze omgaat met die grote omschakeling in levensstijl en hoe ze op de vlucht blijft voor de media en de politie.

Recensie over De val van Annika S.

De val van Annika S is een spannende thriller rondom een waargebeurd feit. Dat is altijd een mooi begin. Hoe bizar onze wereld in elkaar steekt ontdek je pas als je er over leest – hoewel de rest van het verhaal fictie is. Het is een spannende roman geworden vol dreiging, sluimerend gevaar en vooral over hoe mensen omgaan met tegenslag en verdriet. Annika’s karakter is goed uitgediept – het verhaal leest prettig weg en is erg onderhoudend.

De val van Annika S,
The House of Books, 272 pagina’s, paperback.
ISBN: 9789048841882. Prijs: 19.99 euro.