Beleef een middeleeuws avontuur in De Sleutel van Sleedoorn

de-sleutel-van-sleedoorn-kevin-sands-boek-cover-9789025760366 De middeleeuwen klinken ongelofelijk saai en suf, maar volgens mij viel dat wel heel erg mee. Sterker nog: volgens mij was het juist een heel stoere en spannende tijd, waar mensen nog geloofden in magie en vreemde wezens, waar geheime sektes en clubs probeerden om lood in goud te veranderen, waar je nog genezen werd met een geplette kikker op een ontstoken wond… ja, die Middeleeuwen waren best stoer! En in De Sleutel van Sleedoorn beleef je een spannend avontuur, juist in die periode.

Sleedoorn

Het verhaal van De Sleutel van Sleedoorn speelt zich af in London, in 1665. De jonge Christopher gaat zijn beroep leren: hij niet veel te kiezen, hij wordt uitgekozen om in de leer te gaan bij een alchemist. Dat is een soort apotheker die zijn eigen geneesmiddelen mengt en soms ook bijzondere vaardigheden wil bijleren. Zoals het omtoveren van lood in goud, of het bedenken van een drankje waarmee je het eeuwige leven krijgt. Dat soort dingen. Christopher gaat dus in de leer bij zo’n apotheker, meester Sleedoorn, maar krijgt al snel te maken met een mysterieuze sekte, die door de hele stad alchemisten vermoorden.

Problemen

Er is nog een probleempje: de sekte heeft het niet alleen voorzien op alchemisten, maar wil via hen juist een machtig middel in handen krijgen waardoor alle mensen gevaar lopen! Als zijn meester wordt aangevallen en vermoord is het aan Christopher om aan de hand van geheime boodschappen en codes te ontcijferen wie er achter die brute aanvallen heeft gezeten. Alleen zo kan hij London (en misschien wel de wereld) redden. Christopher staat er gelukkig niet alleen voor, zijn beste vriend, de bakkerszoon Tom, staat aan zijn zijde.

Engeland

Het verhaal speelt zich af in Engeland, waar de maatschappij toch een stukje anders in elkaar stak dan hier. Er waren namelijk wat meer strenge religies die het tegen elkaar opnamen, en ook de politiek drukte een zwaardere stempel op het leven dan in ons land. De Sleutel van Sleedoorn is een spannend verhaal, dat je helemaal meeneemt naar die langvervlogen tijden. Daarbij splen ook de alchemistische recepten een belangrijke rol. Die recepten zouden authentiek zijn volgens de schrijver, met een flinke nadruk op het element: probeer ze niet na te maken of in te nemen! Sommige recepten bleken namelijk best wel giftig te zijn, een feit dat ook in de gesprekken tussen meester en leerling meermaals wordt benadrukt.

De sleutel van Sleedoorn, Kevin Sands Gottmer, 318 pagina’s, paperback. Prijs: 16.95 euro. Leeftijd: vanaf 14 jaar. ISBN: 9789025760366