Boek recensie: De slang en de speer

Stripverhalen hebben een geheel eigen wereldje – waar veel mensen ze zien als ‘vermaak voor kinderen’, is er ook een grote schare mensen die de mogelijkheden van deze grafische vertellingen inzien en zich juist richten op een volwassen doelgroep. De slang en de speer is zo’n verhaal, dat je meeneemt naar de levendige samenleving van de Maya’s, waar mensen, goden en magie hand in hand samengaan.

Mysterieuze samenleving

Het al al snel duideljik worden dat goden een belangrijke rol spelen in de samenleving van de Maya’s en dat offers aan deze goden successen moeten bewerkstellingen. En hoe groter de wens, des te groter de offers moeten worden… waarbij ook mensenoffers niet worden geschuwd. Het verhaal begint al met een bloederige scène, waarbij honderden mensen worden geofferd om de aanhoudende droogte te stoppen. Maar ook na deze inleiding, wanneer het echte verhaal begint, worden offers niet geschuwd.

Gruwelijke misdaad

Het verhaal begint wanneer er gemummificeerde lijken worden gevonden. Verschillende tienermeisjes worden in een bepaalde houding gevonden, aan de grens van het landgebied van onze Maya-stam. Dat schept verwarring en afschuw. De stamleiders komen bij elkaar en besluiten na enig beraad dat de misdaden moeten worden onderzocht. Twee van de best aangeschreven onderzoekers gaan op pad: De Slang en De Speer (Nou ja – Speer-Oog, om precies te zijn) gaan de misdaden onderzoeken. Ze zijn overigens wel elkaars tegenhangers en tegenpolen. Waar Speer-Oog juist geënt is op rechtvaardigheid, bekruipt de Slang liever het slinkse pad. Wie zal de misdaden kunnen oplossen?

Ga direct naar De slang en de speer op BOL.com.

Recensie over De slang en de speer

Ik heb de preview van De Speer en De Slang mogen lezen. Over de voortgang van het verhaal kan ik dus niet heel veel schrijven – het is immers een preview geweest. Wel is duidelijk dat de comic met veel liefde en aandacht is geschreven. De Maya-maatschappij is met zorg en aandacht geïllustreerd, waarbij de vele goden een dankbaar plekje hebben gekregen. De karakters zijn kleurrijk en divers, waarbij ziektes en afwijkingen een grote plek hebben gekregen. Wreedheden worden expliciet getoond, dat het volwassen karakter van deze comic benadrukt.

De slang en de speer,
Uitgever: Silvester Strips, 184 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789463066204. Prijs: 39.95 euro.