Boek bespreking: De Randen, Angelo Rijssens

De randen van Angelo Tijssens is een bijzondere roman, die eigenlijk opvalt door de unieke manier van vertellen. Je leest vanuit de hoofdpersoon, maar niet als een normale roman: je leest zoals de hoofdpersoon denkt, reageert en vooral hoe hij voelt. Daarbij kun je niet anders dan jezelf de vraag stellen: hoe kan de achtergrond iemand vormen… en in hoeverre kun je zelf ontsnappen aan je verleden?

Lastige jeugd

Onze verteller heeft blijkbaar een lastige jeugd gehad, met veel geweld in zijn thuissituatie en een seksuele geaardheid die lang niet bij iedereen goed in de aarde viel in het kleine kustdorpje waarin hij opgroeide. Pesterijen, geweld, vernedering en kleinering hebben een flinke stempel gezet op zijn jeugd, zijn wereldbeeld en zijn zelfvertrouwen. Nadat hij zijn vleugels heeft uitgeslagen, probeert hij zijn verleden achter zich te laten. Toch merkt hij dat er genoeg lijntjes zijn die nog openstaan, zaken die nog niet zijn afgehandeld. Angstige gevoelens, bindingsangst en herinneringen sluimeren in zijn dagelijks leven. Daarom gaat hij terug naar het kustdorpje om uit te zoeken wat hem nog dwarszit, om het open verleden af te sluiten. Maar of hem dat gaat lukken?

Ga direct naar De Randen op BOL.com.

Recensie over De Randen

De randen leest al met een bepaalde spanning in de ondertoon. Angelo Tijssens gebruikt lange zinnen, bijna ratelend en zonder enig doel. Interpunctie ontbreekt soms, zodat je een zin hebt zonder begin of zonder eind. Dat onrustige gevoel wat hierdoor ontstaat moet ook sluimeren in onze hoofdpersoon, die eigenlijk geen echte jeugd heeft gehad en nog altijd niet weet wat zijn plek is in de maatschappij. Dat maakt dit boek indrukwekkend, aangrijpend en ook meeslepend. Toch laat dat schemerige toontje en de onrustige herinneringen jou ook een beetje in het ongewisse. Wat is er nu precies gebeurt… lukt het hem om zijn verleden af te sluiten of te accepteren? Lukt het hem om de randen van zijn leven te ontdekken en te zien?

Titel: De Randen
Uitgever: B&L
Aantal pagina’s: 120