Film recensie: De Liefhebbers

In familiezaken gaat het lang niet altijd van een leien dakje. Ieder huisje heeft immers zijn kruisje. Dat is ook het geval bij de Liefhebbers, met vader Jan aan het hoofd. Jan is een beetje een geval apart. Het is een architect die zijn huis met een ijzeren vuist heeft geregeerd. Zijn band met de kinderen is allesbehalve goed geweest, met als gevolg dat die kinderen ook vrijwel los van elkaar zijn opgegroeid. Niemand durfde zijn mening of frustraties te uiten, wat geleid heeft tot een aantal compleet uiteenlopende karakters. Al die karakters komen echter samen wanneer blijkt dat vader Jan de ziekte van Alzheimer blijkt te hebben…

Familieruzies

Het wordt al snel pijnlijk duidelijk dat de karakters van de kinderen heel erg uiteenlopend zijn. Ze spreken nauwelijks met elkaar en de familieband is dan ook ver te zoeken. In deze film maken ze echter allemaal flinke ontwikkelingen door, omdat ze willens en wetens toch op elkaar zijn aangewezen. Bovendien zorgt de spanning van Jans ziekte ervoor dat de bom meermaals barst. Dat levert felle discussies op, maar ook openbaringen en veranderingen. De Liefhebbers gaat om accepteren en veranderen, om groeien en om familie.

Bekijk hier de trailer van De Liefhebbers:

Wie spelen er in De Liefhebbers?

Aan het hoofd van de familie staat Jan (Jeroen Krabbé), die getrouwd is met Lea (Beppie Melissen). Een belangrijke rol in de film is weggelegd voor zoon Kasper (Guy Clemens), die overhoop ligt met zijn vrouw Laura (Jelka van Houten). Hij stelt zijn carrière voor zijn huwelijk, waarbij hij zelfs de verjaardag van zijn vrouw vergeet… die zichzelf vervolgens trakteert op een vakantie voor 1 persoon. Kasper moet het dus zien te rooien met hun vier kinderen, Sanne (Aiko Beemsterboer), Mats (Bas Keizer), Luna en Sarah. Daarnaast hebben we de single mom Maria, dochter van Jan en Lea, gespeeld door Sanne-Samina Hanssen, met haar dochtertje Noa. Noa’s vader David (Jurgen Delnaet) komt in beeld, wat de nodige spanning oplevert bij Maria. En tot slot zijn er nog zoon Jonathan (Theo Maassen), de gespannen chirurg die kampt met depressies en een onderdrukt verlangen naar vrijheid, die verliefd is op Yunus (Marj Mardo) en dochter Sam (Hadewyck Minis), die om onduidelijke redenen in Londen woont.

Ga direct naar De Liefhebbers op BOL.com.

Recensie over De Liefhebbers

De LIefhebbers is echt een Nederlands drama, dat zich afspeelt in de oh zo herkenbare familiekring. Alle spanningen komen in deze film samen en tot een ongelofelijke uiting, wat zorgt voor de nodige ontwikkelingen. Soms heb je immers familie nodig als katalysator om verder te groeien en jezelf te ontwikkelen. Dat is wat De Liefhebbers goed laat zien. Het verhaal is dynamisch en raast over het scherm, wat een goed teken is. De oer-Hollandse filmkenmerken van drugs, blote borsten en overgeven zijn ook De Liefhebbers niet gespaard gebleven, maar hebben wel een soort van functie in de film, wat prijzenswaardig is.

Titel: De Liefhebbers
Uitgever: September film
Tijdsduur: 96 minuten