Wat is dat nu eigenlijk, de karakterman?

karakterman Vraag je ook wel eens af wat het tegenwoordig eigenlijk nog inhoudt, man zijn? Aan de ene kant worden we geacht stoer en onbeweeglijk te zijn, kille besluitvormers die macht en controle uitstralen, aan de andere kant mogen we best een tissue pakken als de kinderen Bambi aan het kijken zijn. Dat past niet bij elkaar, of wel? Wat betekent het voor jou om man te zijn? Dat zijn de vragen die gesteld worden in het boek De Karakterman. Daarbij wordt natuurlijk stilgestaan aan de prestatiedrang, de competitiviteit waar mannen aan worden geacht om mee te doen. Carrière maken, een mooie en luxe auto, veel geld verdienen en aan het hoofd staan van je gezin. Dat soort dingen. Maar is dat nu eigenlijk wel belangrijk? Of vind jij het belangrijker om onafhankelijk en vrij te zijn? Een man die zijn gevoelens uit, of dat nu jaloezie, verliefdheid of verdriet is? Vergeet dus die machoman en ook de metroman – het is tijd voor de karakterman! Dat is de nieuwe nam voor mannen. De karakterman stelt zich niet aan maar komt wel voor zichzelf op, ook als hij hulp nodig heeft. Daarmee is hij krachtig, maar ook kwetsbaar tegelijk. Hij is niet overbezorgd over zijn gezondheid, maar onderhoudt zijn lichaam wel zo goed mogelijk. De man van nu is vooral zichzelf en onderscheidt zich door karakter te tonen. Jop de Vrieze en Stephan van Duin duiken in de wetenschap en brengen mannelijkheid terug tot de essentie. In De karakterman vertellen ze op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten hoe ook jij karakter kunt tonen en bewuste keuzes kunt maken op het gebied van eten, bewegen, slapen, seks, relaties en werk. In de Karakterman gaan deze twee onderzoeksjournalisten op zoek naar wat het inhoudt om een man te zijn, in alle aspecten van de regenboog. Daarbij schromen ze zelf ook niet om hun eigen ervaringen en meningen te delen. Die vind je door het boek heen, omkaderd met stippels. Het boek is overigens opgedeeld in een aantal duidelijke hoofdstukken, waarin telkens een thema wordt behandeld. In het eerste hoofdstuk worden de neuzen even dezelfde kant op gewezen. Daarin wordt duidelijkgemaakt wat een karakterman nu precis is. Daarna kom je in zes hoofdstukken meer te weten over alle aspecten van het dagelijks leven, van relatie tot slaap, van eten tot werk. En alles daar tussenin. De Karakterman is vlot geschreven, in begrijpelijke taal. Soms zet het boek je aan het denken, soms bevestigt het je eigen karaktertrekjes. Goed is wel dat Stephan en Jop ‘de man’ opnieuw op de kaart hebben gezet als ‘de karakterman’. De Karakterman, Stephan van Duin en Jop de Vrieze Lev uitgevers, 344 pagina’s, paperback. Prijs: 19,99 euro. ISBN: 9789400506565