De jacht op de kattenbeul is een spannende thriller met een autistische jongen in de hoofdrol

de jacht op de kattenbeul Dieren spelen een belangrijke rol in veel gezinnen. In het Vlaamse dorpje waar Niels woont zijn er heel veel kinderen die katten als huisdier hebben. De dieren lopen regelmatig door de verschillende wijken, en vormen een hecht onderdeel van de gezinnen. Zelfs een heuse barones, die in een kasteel in het dorpje woont, heeft een kat als huisdier. En juist bij haar begint de ellende van het spannende boek De Jacht op de Kattenbeul, want op een vroege ochtend treft de plaatselijke postbode het arme dier aan, bungelent aan een touw. Al snel volgen er meerdere slachtoffers, en het. hele dorp is na de derde brute kattenmishandeling in rep en roer. Wie zou er toch achter die kwaadaardige daden zitten? De politie-agent van hetdorpje heeft zijn mening snel klaar en wijst zonder pardon schuldige na schuldige aan. Dan is het uiteindelijk toch aan de baasjes van de katten zelf om op onderzoek uit te gaan. En dat groepje onderzoekers is wel een bont gezelschap. De kern wordt gevormd door Niels en Yana. Niels is een zondelringe jongen, die in de klas wordt gepest door zijn aparte gedrag en fascinatie voor techniek. Hij vind met niemand aansluiting, behalve met het nieuwe meisje Jana, dat sinds kort in hun dorpje is komen wonen. Verder vind niemand Niels echt leuk. Toch trekken Victoria en Kobe ook naar hem toe – ooit waren het echte vijanden, maar door deze bijzondere situatie trekken ze toch naar elkaar toe. Samen gaan ze op jacht op de kattenbeul! Langzaam maar zeker wordt duidelijk waarom Niels weinig aansluiting heeft bij de andere kinderen in de klas. Hij is autist, en bijt zich daardoor vast in bepaalde onderwerpen. Door een gebrek aan inlevingsvermogen lukt het hem ook niet goed om de wensen en belangen van zijn klasgenoten in te zien. Daarnaast neemt hij alle aanwijzingen heel letterlijk op, iets dat bij zijn klasgenoten natuurlijk vreemd overkomt. Toch komt zijn kennis en vastberadenheid goed van pas tijdens dit spannende onderzoek, dat zeker niet voor kinderen met een zwakke maag geschikt is. De mishandelingen worden namelijk best nadrukkelijk omschreven. Het verhaal heeft echter een heerlijke vaart, en wordt afwisselend vanuit de verschillende personages omschreven. Zelfs het standpunt van de katten komen aan bod!

Jacht op de kattenbeul, Patrick Lagrou Clavis Books, 147 pagina’s, hardcover. Prijs: 15,95 euro. Leeftijd: vanaf 12 jaar. ISBN: 9789044825473