De Grote Voetbalfinale van Muizeneiland wordt gesaboteerd. Geronimo Stilton gaat op onderzoek!

de grote voetbalfinale

Het is tijd voor een nieuwe reeks Geronimo Stiltonboeken. Na de groene reeks is het tijd voor de rode reeks, waarbij het eerste deel bestaat uit een spannende voetbalfinale die gehouden wordt op Muizeneiland. Heel Muizeneiland is dan ook in rep en roer. Naast de twee favoriete teams van het eiland staan er namelijk ook twee nieuwe teams in de finale. En dat is natuurlijk wel heel erg knap. Maar helemaal klopt het niet. Thea Stilton, die speelt in het vrouwenelftal VV Windkracht 12, seint Geronimo in. Thea heeft namelijk gehoord dat die twee nieuwe teams wel op een heel rare manier aan te top zijn gekomen: telkens wanneer zij spelen gebeuren er vreemde dingen!

Geronimo ontdekt al snel dat Miss Never de sponsor is van beide voetbalclubs die meedoen aan De Grote Voetbalfinale van de Grote Muizeneiland Cup. Op zich is dat ook helemaal niet zo vreemd. Het motto van Miss Never is: Winnen! Waar dan ook, wanneer dan ook en hoe dan ook! Ze is echter zo goed in het saboteren en valsspelen, dat het nauwelijks merkbaar is. Probeer dan maar eens met bewijzen te komen van deze vuile spelletjes… Geronimo wil tijdens de wedstrijden een oogje in het zeil houden, maar het lijkt alsof hij op alle mogelijke manieren wordt tegengewerkt. Zal het hem toch lukken om de waarheid aan het licht te krijgen en te publiceren in zijn krant, De Wakkere Muis?

De Grote Voetbalfinale is een spannend boek vol intriges en spannende manieren om vals te spelen. Door het boek heen lees je – zoals je kunt verwachten van de boeken van Geronimo, veel informatie over voetballen en voetbalwedstrijden. Ook zijn er weer verschillende spreekwoorden en gezegdes in het verhaal verwerkt, waarvan je de uitleg in de kantlijn kunt lezen. De belangrijkste twee kenmerken uit de boeken van Geronimo zijn natuurlijk ook aanwezig: de grappige gekleurde woorden die door het verhaal zijn verweven en de grappige illustraties die het verhaal helemaal tot leven brengen. Een geweldige steun voor beginnend lezers en een heerlijke stimulans voor kinderen die lezen moeilijk vinden of er niet zo veel plezier aan beleven. Niet voor niets worden deze boeken vaak gebruikt tijdens remedial teaching bij kinderen die moeilijk lezen.

De Grote Voetbalwedstrijd, Geronimo Stilton

Illustrator: Danillo Loizedda
De Wakkere Muis, 128 pagina’s, hardcover.