logo-liggend-wit-donkerblauw-klein

De gezondste landen van 2021: Fitbit jaaroverzicht

2021 was een jaar dat zowel onzekerheid als hoop bracht. Ondanks alle uitdagingen hebben we het met elkaar voor elkaar gekregen – op meer dan één manier. Op de meest actieve dag van het jaar in mei zette de Fitbit-community immers in totaal 46 miljard stappen!

Spoiler alert: onze andere statistieken, gebaseerd op geaggregeerde en geanonimiseerde gegevens van Fitbit-gebruikers van het afgelopen jaar, waren net zo indrukwekkend. Lees hieronder welke landen de grootste stappenzetters waren, wie de gezondste harten hebben en wie de meeste rust hebben genoten.

Benieuwd naar onze ervaringen met fitbit? Lees hier onze recensie over de Fitbit Charge 5 of de Fitbit Sense!

Nederland in de top-5

Op basis van geaggregeerde en geanonimiseerde gegevens van Fitbit gebruikers over het afgelopen jaar, heeft Fitbit een aantal belangrijke statistieken uitgelicht. Leuk nieuws, want wij als Nederlandse Fitbit-gebruikers hebben maar liefst 3 keer de wereldwijde top 5 behaald en daar mogen we best trots op zijn!

• #4 – Land dat het meeste sliep
  • #3 – Land met de laagste rusthartslag
  • #4 – Land met de meeste Minuten in Actieve Zones

Wie hebben in 2021 geknald?

Al die veranderingen in onze routines, heeft gezorgd voor een flinke verandering in onze prioriteiten. Natuurlijk is het onveranders belangrijk om genoeg te bewegen, maar sommige landen grepen de kans en gingen extra intensief aan de slag. De nummer één voor het hoogste aantal stappen was Hong Kong, gevolgd door respectievelijk Ierland, Zwitserland, Spanje en Zweden.

Cumulatieve slaapstatistieken

In 2021 wisten we hoe belangrijk het is om een ​​goede slaaproutine op te zetten en daarbij beter te rusten, vooral door de geavanceerde slaapmetingen van Fitbit te gebruiken. Wereldwijd zagen we dat 6,5 uur het gemiddelde aantal uren per nacht dutten was. De gemiddelde bedtijd betekende dat de meesten van ons onze ogen sloten om 23:18 uur, met een gemiddelde wektijd van 7:03 uur. De gemiddelde slaapscore wereldwijd kwam uit op 77.

Wie kreeg de meeste rust in 2021?

Maar welk land was de echte heerser van de slaap? De winnaar is… Finland! Op de voet volgden de kampioenen van Ierland en België. Nederland en Nieuw-Zeeland maakten de top 5 compleet.

Landen met de gezondste harten

Hartslag in rust, of RHR, is het aantal keren dat het hart per minuut klopt als het stil en goed uitgerust is. RHR kan een belangrijke indicator zijn van het fitnessniveau en de algehele cardiovasculaire gezondheid. Hoewel het kan variëren op basis van leeftijd en andere factoren, geldt in het algemeen dat hoe lager hun RHR, hoe gezonder de persoon is.

Het land dat dit jaar met de gezondste harten won? Niemand minder dan Italië! Daarna volgden Finland en Nederland, en ten slotte Noorwegen en Zweden.

Top 5 landen met de meeste AZM

Zwitserland scoorde, waarbij zijn gebruikers de meeste Active Zone Minuten (AZM) verpletterden deze statistiek, die bijhoudt hoeveel tijd een gebruiker besteedt aan inspannende activiteit. Op de tweede en derde plaats kwamen Zweden en Ierland, terwijl Nederland en het Verenigd Koninkrijk de vierde en vijfde plaats innamen. Goed gespeeld!

Het Fitbit Year in Review 2021 is gebaseerd op geaggregeerde en geanonimiseerde gegevens van wereldwijde Fitbit-gebruikers van 1 januari 2021 – 28 december 2021.

Ga direct naar Fitbit op BOL.com.

Op zoek naar coole gadgets?

Geschreven door Dennis van Houts

Dennis, hoofdredacteur van CooleSuggesties.nl. Getrouwd, vader van twee zoons. Beetje nerdy, houdt van lekker eten en films kijken. Verslindt boeken bij het leven.