Boek recensie: De favoriete zus

In het boek De favoriete zus kijk je mee in het leven van vier beroemde vrouwen. Wie wil dat nu niet? Het boek draait om vier realitysterren die op het eerste oog BFF’s zijn, maar in het echt elkaars bloed kunnen drinken. Zoals het vaker zal wordt het mooier gemaakt op televisie dan het in werkelijkheid is. Alles gaat echter zijn gangetje, iedereen wordt gedoogd, tot het moment dat de zus van één van hen bij de cast wordt gevoegd, samen met haar 12-jarige dochter. Dat was de druppel die de emmer doet overlopen in de groepsspanning. Bovendien hangt bij één van hen het zwaard boven het hoofd: ze zal het einde van het soapseizoen niet gaan halen… maar wie zal het zijn?

Gedetailleerd

In het De Favoriete Zus wissel je telkens van perspectief van het ene personage naar het andere. Je leest niet alleen wat ze doen en gaan doen, maar ook waarom en wat ze hebben gedaan. Alle beweegredenen worden opgeschreven, waardoor je een ontzettend gedetailleerd beeld krijgt van wat er in het leven van de vier vrouwen gebeurt en gebeurde. Op zich is dat een vermakelijke bron van informatie, maar helaas gaat het in dit boek wel te ver. Het is alsof je naar een verhaal luistert waarbij de verteller telkens nieuwe anekdotes boven water haalt. Ontzettend afleidend en storend. Bovendien is lang niet alle informatie relevant voor het verhaal en wordt er nagenoeg niets aan de verbeelding overgelaten.

Verrassend

Toch bevat De Favoriete Zus een paar grappige en onderhoudende wendingen. Je blijft het simpelweg lezen, omdat er iedere pagina wel weer iets vermakelijks of beschamends zou kunnen gebeuren. Het boek leest dan ook als een soap: de karakters zijn niet heel spannend of uitgediept, de gebeurtenissen draaien om liefde, haat, nijd en jaloezie en je hoeft er nauwelijks bij na te denken. Er zitten zelfs een aantal cliffhangers in verwerkt, die het verhaal weer een nieuwe impuls lijken te geven. Het is een soap rondom een soap, zo zou je het boek het best kunnen omschrijven.

Ga direct naar De Favoriet Zus op BOL.com.

Recensie over De Favoriete Zus

Het duurt even voor je in het verhaal zit. Misschien gaat het je niet eens lukken, zo veel zijsprongen worden er gemaakt. De uitgebreide manier van vertellen laat niets tot de verbeelding over, wat de vlakke personages toch wel konden gebruiken. Daarentegen is het boek zeker toegankelijk geschreven, met goed leesbare zinnen. Leesvoer voor op vakantie zou je zeggen, of voor echte soap-fans. Mij kon het in ieder geval niet echt bekoren.

Score: 4

De Favoriete Zus,
Uitgever: , 432 pagina’s, paperback.