Boek recensie: De eindeling ten strijde

In het vorige boek, De Eindeling – opgejaagd, is Byx haar roedel vermoord. Ze is bang dat zij de enige overgebleven dariene is. Een dariene is een soort van hondachtig wezen. Samen met het meisje Khara en de wobbyk Tobbel besluit ze op zoek te gaan naar meer darienen. De dariene worden door heel Nedarra opgejaagd vanwege hun magische krachten. Wanneer Byx op onderzoek uit is wordt haar roedel vermoord en vreest ze dat zij de laatste van haar soort is; de eindeling. Terwijl ze zoekt naar een veilig thuis ontmoet ze nieuwe bondgenoten en stuiten ze op legendes van andere verborgen darienes.

De vijf

Byx maakt onderweg nieuwe vrienden. Ze begint haar reis met Tobbel en Khara, maar de groep groeit al snel met het mens Renzo en de felivet Gokker. Een felivet is een soort van tijger, maar dan zwart. Het gezelschap bevat nu drie van de zes grote leidende soorten: bij onze vrienden zitten een felivet, mensen en darienen. De andere grote leidende soorten zijn navrieten (een soort onderwaterwezens), de vliegende raptidonnen en terramanten, die onder de grond in tunnels leven. Dus Tobbel is geen leidende soort, omdat hij een wobbyk is. De leidende soorten doen als enige soorten aan theürgie. Dat is een soort van magie, alleen dan een beetje anders. Tobbel vind het niet erg dat hij dat niet kan. Hij redt het ook wel zonder magie, net zoals we in het echte leven ook doen. Maar dit is een boek, dus kan alles. En onderweg gebeurt ook alles – en zelfs nog meer, dus begin maar vast met fantaseren wat deze helden zou kunnen overkomen.

Ga direct naar De Eindeling op BOL.com.

Recensie over De Eindeling ten strijde

De Eindeling – Ten Strijde is een leuk fantasieboek en een spannend tweede deel in de serie over de Eindeling. Ik hoop dat er nog vele delen volgen, of dat er een ander serie van Katherine Applegate komt, want dit leesplezier zou ik niet graag willen missen. Maar voor nu kijk ik vooral uit naar het vervolg op De Eindeling – ten strijde! Ik raad iedereen tussen de 8 en 14 jaar aan dit boek te lezen, als je ten minste van boeken als de Grijze jager, Broederband of Warrior cats houdt.

De Eindeling – ten strijde,
Illustrator: Max Kostenko
Uitgever: Billy Bones, 395 pagina’s, hardcover.
Vanaf: 10 jaar. ISBN: 9789463850131. Prijs: 19.99 euro.

Geschreven door Bram

Bram is 14 jaar oud en gaat naar het vierde jaar van het Gymnasium. Hij is een echte grappenmaker, leest ontzettend graag (en veel) en speelt vooral graag spelletjes. Niet alleen games, maar ook bordspellen en kaartspellen. Daarnaast bakt hij graag: en daar genieten we allemaal van!