Boek recensie: De eenzaamheid van Pi, Matt Parker

Iedereen heeft het over een telefoonnummer, maar dat is in feite onjuist. Het is geen getal, maar een cijfermatige naam. Je gaat immers wiskundige berekeningen loslaten op je nummer… en bovendien: als het begint met een nul, dan kun je er al niks mee, omdat je de nul dan per definitie zou weglaten. Dat is één van de vele voorbeelden waarmee ‘stand-up wiskundige’ Matt Parker uitlegt hoe onze wereld in elkaar steekt. Vol misvattingen, kleine fouten en verkeerde benamingen.

Ongrijpbare getallen

In het begin van het boek legt hij uit hoe moeilijk wiskunde eigenlijk is. Niet zozeer dat je de regeltjes niet snapt of dat je een mooie vergelijking kunt rechttrekken, maar cijfers als basis. Als mens zijn we – aldus Parker – helemaal niet goed in het beoordelen van de omvang van grote aantallen. Duizend seconden staan gelijk aan ongeveer een half uur. Een miljoen seconden is minder dan twee weken, maar een miljard seconden is 31 jaar. Op papier komen er slechts drie nullen bij, maar in feite groeit de omvang exponentieel!

Professionele fouten

Dat heeft bizarre gevolgen, want zelfs de wiskunde van professionals kan mislukken, vooral als onze modellen van hoe dingen zich gedragen onvolledig blijken te zijn. Zo zijn hele bruggen ingestort vanwege een rekenfoutje, schudden wolkenkrabbers na het danse op The Power van Snap en kon iemand een heel scherpe deal krijgen op een straaljager, door een rekenfoutje van Pepsi. Of de verwarring tussen metrieke stelsels, waarbij er eens een passagiersvliegtuig werd gevuld met te weinig brandstof: er werd gerekend in ponden, in plaats van kilo’s kerosine… en dat gaat niet goed!

Grappige vertellingen

Hoewel dergelijke voorbeelden serieuze gevolgen hebben voor heel veel mensen (het vliegtuig kwam veilig aan de grond, een vliegtuig zonder benzine kan nog genoeg kilometers maken als een soort zweefvliegtuig), lukt het Parker in De Eenzaamheid Van Pi om deze gebeurtenissen op een heel grappige manier te vertellen. Dankzij tal van voorbeelden en bizarre situaties (die soms gewoon grappig zijn, zoals de werking van radarsystemen op reclameposters of de structurele fouten die gemaakt worden met afbeeldingen van voetballen) ga je stiekem toch anders kijken naar de wereld om je heem. En bovendien zijn het stuk voor stuk geweldige korte verhalen, die je als een pageturner uitleest.

Ga direct naar De eenzaamheid van Pi op BOL.com.

Recensie over De eenzaamheid van Pi

Een boek vol blunders die grote gevolgen hebben voor bepaalde mensen, maar eigenlijk ook wel weer te hilarisch zijn om je te onthouden – dat is waar het om draait in De Eenzaamheid van Pi. De gemeenschappelijke factor bestaat uit wiskunde. Matt Parker wil je in dit boek laten zien hoe misleidend wiskunde eigenlijk is en hoe omvangrijk een kleine fout kan zijn. Het boek staat vol blunders en fouten, maar ook met kleine puzzels, ontzettend veel grappen en een aantal opzettelijke fouten. Het boek is bovendien heel onderhoudend en enthousiast geschreven, vol grappen en hilarische anekdotes. Dit is een wiskundeboek dat leest als een pageturner!

De eenzaamheid van pi,
Uitgever: Nijgh & van Ditmar, 314 pagina’s, paperback.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789038808383. Prijs: 21.50 euro.