Boek recensie: De Chocolatiers, Jan Moran

Wanneer je een echte feelgood roman wilt lezen dan is De Chocolatiers van Jan Moran een aanrader. Intriges, verraad en romantiek, het komt allemaal voorbij. Het boek gaat over Celina Savoia en haar Italiaanse schoonfamilie in het jaar 1953. De man van Celina is een tijdje geleden overleden en ze probeert zich staande te houden samen met haar zoontje Marco. Haar man Tony kwam uit een echte chocolatier familie. Niet gek dat Celina en Tony elkaar hebben ontmoet in de chocolatier waar Celina werkte. In al die jaren dat ze samen waren heeft Celina de familie van haar man nooit ontmoet, Tony wilde geen contact met zijn familie. Nu Tony overleden is besluit ze om contact met de familie op te nemen om ze het verdrietige nieuws te vertellen.

De reis naar Italie

Nadat ze met de broer van Tony gesproken heeft krijgt ze de uitnodiging om naar Italië te komen en kennis te maken met haar schoonfamilie. Aangezien Marco pas na de vakantie naar school hoeft besluit ze af te reizen naar de zonnige Amalfikust. Ze vindt het belangrijk dat Marco kennis kan maken met de familie van zijn vader. Celina en Marco worden daar zo liefdevol ontvangen dat ze besluit langer te blijven. Ze waagt de sprong in het diepe en gaat een eigen chocolatier in het dorp beginnen. Ze gunt zichzelf en Marco om een jaar in Italië te blijven, daarna zal ze besluiten om te blijven of terug naar Amerika te gaan.

Een tweede liefde

De broer van Tony, Lauro, was vanaf het begint wat terughoudend naar Celina. Hij vroeg zich af of Celina wel echt met zijn broer getrouwd was en niet op het geld van de familie Savoia uit is. Langzaamaan komt het besef bij Lauro dat Celina oprecht is en de twee kunnen steeds beter met elkaar overweg. Lauro nodigt Celina en Marco uit in de fabriek van de Savoia’s, waar de heerlijkste chocolade gemaakt wordt. Celina vindt dit natuurlijk geweldig, gezien ze zelf ook chocolatier is. Als Lauro en Celina een momentje samen hebben in de keuken, slaat de vonk over. Dit is het begin van een moeizame liefde. Mede doordat de liefde afgekeurd wordt door Carmine, de vader van Lauro.

De ware identiteit

Zo nu en dan wordt er nog over Tony gesproken. De typische dingen waar hij van hield, zoals aardbeien… Langzaam krijg je als lezer het vermoeden dat er iets niet helemaal klopt. Op een dag neemt Sara (de moeder van Tony en Lauro) Celina mee naar de kamer van Tony om herinneringen op te doen. Sara laat Celina het dagboek van Tony lezen. Maar dan ontdekt Celina iets waarvan ze heel erg schrikt. De man waar ze zoveel jaren mee samengeleefd heeft, was dat wel de man die ze dacht? Celina wil achter de waarheid komen en gaat samen met Marco terug naar Amerika. Door de dingen die ze daar ontdekt komt Lauro haar helpen. Ze gaan samen op zoek naar het verleden van Tony. Ze komen uiteindelijk terecht bij een afgelegen Zuid-Amerikaanse cacaoplantage. Dan komen ze tot de ontdekking dat Tony haar bedrogen heeft. Maar het is een feelgood roman dus dit heeft natuurlijk ook een positieve kant.

Ga direct naar De Chocolatiers op BOL.com.

Recensie over De Chocolatiers

Als je eenmaal in het boek De Chocolatiers begonnen bent wil je steeds verder meegenomen worden in het leven van Celina en haar zoontje. Echt een verslavend boek, net zoals chocolade trouwens. Dat maakt het ook zo feelgood: de chocolade, het italiaanse dorpje, de warme ontvangst van haar schoonouders, de liefde die opbloeit tussen Lauro en Celina. Bij zo’n boek weet je dat het goed afloopt. Ook de prettige schrijfstijl zorgt ervoor dat je na enkele hoofdstukken toch nog een hoofdstuk verder wil lezen. Zelfs als je moe bent en weet dat je het boek dicht moet doen om te gaan slapen, wil je toch door blijven lezen. Als dit verhaal ooit verfilmd wordt, zit ik op de eerste rij!

De Chocolatiers,
Uitgever: Karakter uitgevers, 369 pagina’s, paperback.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789045216768. Prijs: 22.98 euro.