Boek recensie: De brief, Kathryn Hughes

Laatst heb ik het boek De verdwenen brieven van Esther Durrant gelezen en toen ik de achterkant van het boek De brief las vermoedde ik dat dit een zelfde soort verhaal zou zijn. Elk verhaal gaat over mensen in het verleden en mensen in het heden die door een brief verbonden worden. De inhoud van de brieven is in beide boeken gericht aan een geliefde. Dus wat dat betreft lijken de twee boeken op elkaar.

Tina

Het is 1973 en Tina probeert zo min mogelijk thuis te zijn om haar gewelddadige man Rick te ontlopen. Haar man drinkt te veel en op die momenten is hij vaak agressief tegen Tina. Door veel te werken als typiste zorgt zij voor het geld om met zijn tweeën van rond te komen. Stiekem probeert ze wat geld apart te leggen om weg te gaan bij Rick. Maar Rick is nogal van het gokken en wanneer hij haar geldpotje vindt, moet dat natuurlijk ingezet worden. Tina is bang dat haar kans op vluchten hiermee verkeken is. In haar vrije tijd werkt Tina in een kringloopwinkel. Op een dag vindt ze in een tweedehands jas een brief, dichtgeplakt en zonder postzegel. Ze maakt de brief open en leest hem. Niet wetend dat deze beslissing haar leven voor altijd zal veranderen.

Billy en Chrissie

We gaan naar 1939, Billy Stirling heeft een korte relatie met Chrissie (Christina). Chrissie is de dochter van een huisarts, die finaal tegen deze relatie is. Maar Billy en Chrissie zijn straalverliefd en blijven met elkaar omgaan. Dan komt het moment dat Chrissie ontdekt dat ze zwanger is. Ze verteld het Billy en hij reageert boos. Later beseft hij dat hij zich als een idioot heeft gedragen. Hij hoopt dat hij het niet verpest heeft bij Chrissie en schrijft haar een brief in de hoop op een toekomst met Chrissie. In de tussentijd weten ook de ouders van Chrissie dat ze zwanger is. Haar vader wil geen schandaal en Chrissie wordt naar haar tante in Ierland gestuurd. De brief van Billy is nooit aangekomen bij Chrissie. En daar komt het verhaal van Tina in beeld.

Ga direct naar De brief op BOL.com.

Recensie over De brief

Het is natuurlijk niet voor niets dat de romans van Kathryn Hughes in meer dan dertig landen gelezen worden. Ze schrijft gewoon goede romans. Het verhaal in De brief zit goed in elkaar en het leest prettig weg. Het enige probleem is dat je het boek moet sluiten omdat je iets anders moet gaan doen. Maar wanneer je weer met het boek in handen zit, ben je weer snel terug in het leven van Tina en Chrissie. Een liefdesverhaal met de nodige ellende maar met een mooie afloop.

Score: 8.5

De brief,
Uitgever: The House of Books, 320 pagina’s, paperback.