Boek recensie: Daglicht, David Baldacci

David Baldacci heeft inmiddels heel wat reeksen op zijn naam staan, ieder met een eigen hoofdrolspeler. Waarschijnlijk is schrijver David Baldacci zich ervan bewust dat de Atlee Pine-serie niet een van zijn beste series is, hoewel hij ook zeker niet slecht is. De eerdere twee boeken zijn Een Lange Weg Naar Genade en Een Minuut Voor Middernacht, waarin je hebt gelezen wat de bewogen achtergrond is van geheim agent Atlee Pine. In het derde deel van de Atlee Pine-reeks, Daglicht, wordt ze voor een groot stuk van het verhaal vergezeld door de mysterieuze militair John Puller, die je zou kunnen zien als Baldacci’s knappere versie van Jack Reacher. Daarbij raakt het verhaal een beetje uit koers en lost Atlee even tussen neus en lippen door een mysterie op, terwijl ze ook met haar eigen project bezig is. Dat de twee min of meer met elkaar verweven zijn, lijkt eerder toeval of wat gemakzucht.

Bekijk al onze recensies uit de serie over Atlee Pine.

Ontvoeringszaak

Atlee Pine is in Daglicht nog altijd op zoek naar haar ontvoerde tweelingzus. Ze weet nog altijd niet of haar zus Mercy nog in leven is, of dat ze door haar ontvoerder vermoord is. Wonderlijk genoeg krijgt ze nog altijd vrij spel van haar leidinggevende, wat zeker bij een organisatie als de FBI opmerkelijk is. Tijdens haar onderzoek verknoeit ze het onderzoek van John Puller, door af te stappen op een verdachte die zijn team al een tijdje in de gaten houdt. Vervolgens besluiten de twee agenten samen te werken. ‘Daglicht’ heeft daarmee alle elementen in huis voor een standaardthriller – samenzweringen op het hoogste niveau, verraad, spionage en moordaanslagen.

Missie volbracht

Zoals je bij een verhaal als dit kunt verwachten, wordt ook het hoofdmysterie tot een goed einde gebracht. Nadat de zaak Puller / Pine voltooid is, gaat het verhaal voor de volle 100% terug naar de hoofdverhaallijn, die tot dan toe een beetje sluimerde. Hoewel er onthullingen zijn over het lot van haar zus, is er helaas nog geen oplossing, waardoor de deur is opengezet voor een vierde deel. De zoektocht gaat voort, hoewel Atlee een stukje dichter bij de waarheid is gekomen… haar zus is niet direct vermoord door haar ontvoerder, maar ‘weggegeven’ en weggestopt in een grot-achtig hok!

Ga direct naar Daglicht op BOL.com.

Recensie over Daglicht

Voor fans van David Baldacci is Daglicht een kwestie van vertrouwde kost. De schrijfstijl is prettig en onderhoudend, de mix tussen ontboezemingen, actie en complotten is goed afgemeten. Het verhaal van de ontvoering van Atlees zus hangt echter tegen het ongeloofwaardige aan, en dat is jammer. Dat Atlee samen met John Puller even een enorm probleem oplost, is nog tot daar aan toe. Irritant vond ik nog altijd dat Pine’s assistent, een oudere dame, Atlee nog altijd aanspreekt met ‘u’ en mevrouw. Afstand en hiërarchie, oké, maar als het goed is werkt ook Carol in haar vrije tijd aan deze zaak. Toch?

Daglicht,
Uitgever: Bruna Uitgevers, 400 pagina’s, paperback.
Vanaf: 18 jaar. ISBN: 9789400512818. Prijs: 21.99 euro.