Recensie: Dagboek van Cerise

De meeste mensen wonen tegenwoordig met hun hoofd in hun smartphone. Dat klinkt een stuk leuker dan het is, want op die manier mis je een heel groot deel van wat er allemaal om je heen gebeurt! Gelukkig zijn er nog altijd flink wat mensen die wel goed om zich heen kijken en hun fantasie de vrije loop laten. Cerise is zo iemand – het is een meisje van ongeveer 13 jaar oud, dat samen met haar vrienden de spannendste avonturen beleeft… en dat komt vooral omdat ze zo’n rijke fantasie heeft. Deze schrijfster in spé bedenkt de wildste verhalen bij mensen die ze toevallig tegenkomt, waardoor ze uiteindelijk uitmonden in onvergetelijke avonturen. De verhalen over het dagboek van Cerise zijn heel wonderlijk qua stijl: zacht van kleur, helder en duidelijk, met lichte, bijna geschetste illustraties en een manga-achtige stijl. Deze zachte vormgeving past goed bij het onderwerp, het tienermeisje, en spreekt ook eigenlijk direct aan.

Recensie over Het dagboek van Cerise 1: De stenen dierentuin

In dit eerste deel uit de reeks stripboeken over Cerise leer je niet alleen haar vriendenclubje kennen, maar maak je ook mee hoe de brein van Cerise zo’n beetje werkt. Ze ziet vanuit haar boomhut een zonderlinge man lopen en stelt zich daarbij meteen allerlei vragen, die de man in verschillende situaties zet. Een oude dame in het dorp, vriendin van Cerise en schrijfster van romans, geeft haar een waardevolle tip. Waarom volg je de man niet? Dat blijkt echter nog lang niet zo eenvoudig, want ze wil de eenzame man voorzichtig volgen, zonder dat ze gezien wordt. Daardoor raakt ze hem echter steeds weer kwijt. Jammer genoeg liegt ze tegen haar vrienden, waardoor er een ruzie ontstaat tussen de meiden. Dat weerhoudt Cerise er echter niet van om door te zetten. Als ze eenmaal ontdekt waar de man naartoe gaat, besluit ze dat hij absoluut hulp nodig heeft om zijn droom waar te maken. En met veel hulp van haar klasgenoten gaat ze er alles op zetten om dat ook echt voor elkaar te krijgen.

Ga direct naar Het dagboek van Cerise 1: De stenen dierentuin op BOL.com.

Recensie over Het dagboek van Cerise 2: Het boek van Hector

In dit avontuur is Cerise helemaal gefascineerd door een vrouw, die elke dag weer met haar trouwe bibliotheekboek de bus in stapt. Wanneer de vrouw de uitleenkaart uit haar boek op een dag verliest, ziet Cerise haar kans schoon om op onderzoek uit te gaan. Ze heeft immers een dankbare link naar de naam en gegevens van de vrouw. Samen met een behulpzame en zorgzame bibliothecaresse komt Cerise telkens weer een stapje dichter bij de waarheid. Waarom leent deze vrouw telkens weer dit boek? Waarom neemt ze het overal mee naartoe? Langzaam ontwikkeld zich een geschiedenis in haar hoofd, die het overigens absoluut niet haalt bij de werkelijkheid. Die is namelijk veel fantastischer dan ze ooit had kunnen dromen. Een stuk romantischer, bovendien, waarbij een lang verborgen boodschap door puur toeval is blijven bestaan.

Ga direct naar Het dagboek van Cerise 2: Het boek van Hector op BOL.com.