Spel recensie: Crimson Crush, White Goblin Games

De strijd tegen het kwaad gaat onverminderd verder… zelfs aan de keukentafel! De machtige Crimson Crush neemt het daar namelijk op tegen de boosaardige Death Grip… en alleen jullie bepalen hoe de strijd zal uitpakken. Maar let daarbij vooral op je eigen punten, want het draait in dit spel uiteindelijk om het overwinnen van je tegenstanders! Daarbij mag je zelf kiezen of je Crimson Crush steunt of zijn aartsvijand, Death Grip. Elke beurt weer!

Hoe speel je Crimson Crush?

Voor je begint, leg je de Crimson Crush / Death Grip kaarten in het midden van de tafel neer. Zorg dat er genoeg afstand tussen de kaarten ligt. Deze gekleurde kaarten leg je namelijk horizontaal neer, terwijl je de burgerkaarten er verticaal naast legt. Iedere speler krijgt zes ‘burgerkaarten’. Die bestaan uit dezelfde kleurengroepen, maar hebben ook een cijfer op de kaart. Ben je aan de beurt? Dan begin je met het pakken van een nieuwe burgerkaart van de stapel. Je mag vervolgens kiezen wie je per strijd gaat steunen: de goeierik of de schurk. Daar leg je een burgerkaart naast. Hoe hoger het getal, hoe meer je dit karakter steunt. Zo speel je telkens een kaart op tafel. Er mogen maximaal 3 kaarten aan een zijde van de kaart liggen, maar als er vijf liggen, mag je er geen burgerkaarten meer aan leggen. Als twee kleurenkaarten vijf burgerkaarten bezitten, is de ronde afgelopen en ga je de score opmaken.

Waarom zou je de slechterik steunen in Crimson Crush

Aan het einde van de ronde maak je de score op. Dat doe je aan de hand van de kaarten die op tafel liggen, maar ook met behulp van de kaarten die je op handen hebt. Een meerderheid aan burgers die Crimson Crush steunt levert pluspunten op, een meerderheid voor Death Grip levert minpunten op. Die die punten krijgt? Simpel: degene met de meeste punten van de betreffende kleur! Een enkele burgerkaart met waarde 4 wint het dus van drie kaarten met waarde 1. Heb jij bijvoorbeeld de meeste rode punten op handen en heeft rode Crimson Crush-kaart de meeste aanhangers? Dan krijg je de punten van de waarde van de kaarten die je op handen hebt. Maar het gaat ook andersom! Heeft Death Grip de meeste aanhangers? Dan krijgt de persoon met de hoogste waarde punten op handen juist die waarde in minpunten! Het kan dus een strategische zet zijn om in te zetten op Death Grip, om je tegenstander minpunten te geven.

Ga direct naar Crimson Crush op BOL.com.

Recensie over Crimson Crush

Crimson Crush is een heel eenvoudig en snel spel, waar het nodige reken-, tel-, en vooral gokwerk bij komt kijken. Het blijft gokken hoe veel kaarten je tegenstander op handen heeft… en in welke kleur. De kans bestaat namelijk dat mensen geen punten krijgen als niemand daar kaarten van op handen krijgt. Het is een dynamisch spel met heel eenvoudige regels. Daardoor is het vooral geschikt voor jongere spelers. Het concept dat het grootste deel van het spel bepaald wordt door het lot en toeval zal hier zeker bijdragen aan minder frustraties. Kinderen vinden het immers minder erg om op die manier te verliezen dan van een speler die merkbaar sterker en beter is. De vormgeving is stoer en gaaf uitgevoerd, maar de burgerkaarten hadden wat mij betreft meer variatie mogen krijgen.

Score: 6

, White Goblin Games
Genre: kaartspel, Tijdsduur: 30 minuten.