Film recensie: Countdown

Na een tragisch ongeluk van een tienermeisje ontdekt verpleegster Quinn op de telefoon van het slachtoffer dat ze gebruikmaakte van de app CountDown. Het slachtoffer had de app eerder gedownload tijdens een feestje, waarbij ze nieuwsgierig werd gemaakt door de omschrijving. Want: zou jij niet willen weten hoe lang je nog te leven had? Dankzij die omschrijving wordt ook Quinn getriggerd om de app te installeren… en ontdekt dat ze nog drie weken te leven heeft. Er zijn bovendien voorwaarden verbonden aan de app. Zo mag je zelf niets doen om je noodlot te ontlopen…. anders wordt je gestraft door het demonenrijk. Niet de minste waarschuwing, zoals je begrijpt. En vanaf de eerste dag dat Quinn de app heeft geïnstalleerd, wordt ze dan ook achtervolgd door een mysterieuze man of vrouw.

Horror mix&match

Het lijkt wel alsof de duivel en diens handlangers de stap naar het moderne tijdperk hebben gemaakt. Apps en moderne technieken komen steeds vaker voor in horrorfilms, met het ’the devil is watching you’, vermengd met een vleugje noodlot. Die trend is misschien wel ingang gezet door Final Destination, maar je ziet ook duidelijke invloeden terug van The Ring… zelfs de Nederlandse film App komt akelig dicht in de buurt van het plot van deze film. Al met al is het een horrorfilm die je flink onder de huid gaat zitten. Niet met veel gore en bloed, smerigheid en losgerukte ledematen, maar juist het sluimerende gevaar… en heel, heel veel schrikmomenten.

Demonenvriend

Opvallend is het karakter van pastoor Arnold, die zijn leven zo’n beetje in staat heeft gesteld van het onderzoek naar denomen. Het is een echte fanboy onder de denomenliefhebbers, die ontzettend veel heeft verzameld dat te maken heeft met duivels, spreuken en al wat niet eer. Dat zie je op zich vaker in films terugkeren, maar dan in het kader van een pastoor of gelovige die fanatiek de strijd aanbind met het demonenrijk. Arnold wordt echter zo hyperenthousiast, dat je je soms afvraagt waarom hij zich zo vastgrijpt aan zijn passie!

Spannend

Dit is een horrorfilm die je bijna zou kunnen verwisselen met de term thriller, aangezien de film het vooral moet hebben van de schrikmomenten en de oplaaiende spanningsboog. Die schrikmomenten zijn overigens heel talrijk. Ze zijn heel effectief, maar op een gegeven moment zwakt het effect ervan wel af… tenzij je iemand naast je op de bank hebt die nogal schrikachtig is, dan kun je de hele film lekker genieten van die momenten 🙂

Ga direct naar Countdown op BOL.com.

Recensie over Countdown

Countdown is een spannende horrorfilm, die neigt naar het thrillergenre. Buiten het feit dat demonen een rol spelen, dan. Het verhaal is niet bijster origineel, maar de film is zeker onderhoudend. Er zit wat humor in, wat grappen… en heel veel schrikmomenten. De personages worden niet echt uitgediept, iedereen blijft op de oppervlakte, maar aan de andere kant: de film heeft een tijdspanne van pak ‘m beet 3 dagen. Dankzij het tempo in de film hoef je je geen moment te vervelen!

Titel: Countdown
Uitgever: The Searchers
Tijdsduur: 90 minuten