Marketing is de afgelopen jaren flink veranderd. Waar het zo’n vijftien jaar geleden vooral ging om De Vijf P’s (Prijs, Product, Plaats, Promotie en Personeel) is dat nu toch wel anders. Tenminste: die sleutelwoorden gelden nog steeds, maar worden op een compleet andere manier ingevuld. Wat wel veranderd is, is de manier waarop je reclame maakt. Waar je vroeger juist een boodschap overbracht, is het nu meer een gevoel en een community dat je wil overbrengen. Je wil niet meer een enkel product op de kaart zetten, maar je hele organisatie! En die marketing moet dus echt uitstralen hoe jij bent. Contentmarketing vanuit je zakelijke DNA.
Oude trucs in een nieuw jasje
Ook dat is niet helemaal nieuw. Oude marketinggasten kenden het nog wel: identiteit, imago en doelgroep. Als het goed is liggen die op 1 lijn, en anders moet je daar voor zorgen. Als je een heel ander imago hebt was het voorheen heel moeilijk om de neuzen weer de goede kant op te krijgen, nu is dat misschien wel makkelijker en sneller, door het hele bedrijf in te zetten dat beeld recht te zetten. Je zakelijke DNA is namelijk niet minder dan je identiteit. Wie ben je, waarin ben je en wat ben je? Dat is in feite je zakelijke DNA. Maar hoe zet je dat in? Door iedereen voor je te laten werken. Niet alleen je klanten, maar ook vooral je personeel en medewerkers worden ambassadeurs van het bedrijf!
Stap voor stap loslaten en begeleiden
Dan kom je toch wel op een echt nieuw terrein, want je vakgebied loslaten en laten invullen door je collega’s, die niets van marketing of reclame weten – is dat een goed idee? Ja, zo vind Karin Garritsen, schrijfster van dit boek en docent aan een gelijksoortige opleiding aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen. Zij geeft in Content Marketing vanuit je Zakelijke DNA eigenlijk een spoedcursus hoe je dit in jouw bedrijf kunt opzetten en sturen. Hoe je jouw eigen zakelijke DNA in kaart brengt, wat je kunt doen om dat DNA inzichtelijk te maken voor het grote publiek en wat je bovendien kunt doen om meer bereik te krijgen. En ja, dan moet je ook dingen loslaten. Maar niet té los. Je kunt namelijk wel wat sturing geven, of in ieder geval grenzen waarbinnen je collega’s zich vrij kunnen bewegen.
Klantbinding
Door een bepaalde band op te bouwen met je klanten kun je ze ook veel beter aan je binden. Marktonderzoek is en blijft dus heel belangrijk binnen de marketing. Ook dat wordt niet vergeten tijdens Content Marketing. Zit je hele doelgroep op Facebook? Dan heeft het weinig zin om veel energie in Twitter te steken, bijvoorbeeld. Is je doelgroep gehaast om minder belezen? Dan schrijf je geen lange blogs met hooghartig taalgebruik. Allemaal elementen die in dit boek aan bod komen. Hoe onderzoek je ze, hoe zet je ze in?
Conclusie over Content Marketing vanuit je zakelijke DNA
Je kunt goed merken dat Karin Garritsen voor de klas staat. Het boek Content Marketing vanuit je zakelijke DNA is geschreven alsof je een heel lesplan doorloopt. Het heeft een mooie opbouw. Het is toegankelijk geschreven – uiteraard met de gewenste vaktaal – zodat je van A tot Z op de hoogte bent van de nieuwste trends en mogelijkheden, en bovendien een goed lopend contentplan kunt opstellen. De gegeven illustraties en tabellen illustreren de theorie goed, maar van mij had het soms wat sneller gekund.
Door: CooleSuggesties
Score: Content Marketing vanuit je zakelijke DNA krijgt 8 van de 10 punten.
Informatie
Content marketing vanuit je zakelijke DNA, Karin Garritsen
Van Duuren Management, 160 pagina’s, paperback.
ISBN: 9789089653840. Prijs: 24,95 euro.
Ga direct naar content marketing vanuit je zakelijke DNA op BOL.com.
Boeken koop je bij je plaatselijke boekhandel.
Online bestellen kan onder andere op: