Game review: Command And Conquer Remastered collection

Er zijn een aantal games die indruk hebben gemaakt op de oude garde. En de nieuwe, voor zover die eens een echte klassieker hebben gespeeld. De Command & Conquer-serie is een titel die bij veel oudere gamers op 1 staat als het aankomt op strategygames. De games zelf hebben ook op mij een goede indruk achtergelaten. Voor mijn gevoel waren het games waarbij je continu een adrenalinerush had. Maar is dat wel zo? Of speelt mijn nostalgische gevoel me hier toch echt parten?

Command And Conquer 1 en 2

De Command & Conquer Remastered Collection bestaat uit de eerste twee titels in de reeks games – Tiberium Dawn en Red Alert. Tiberium Dawn plaatst de GDI (de goeieriken) tegenover de kwaadaardige Brotherhood of Nod, in de strijd om gebieden waar kostbare Tiberium-kristallen worden gekweekt. In Red Alert staat de wereld op zijn kop, wanneer iemand door de tijd is gereist en Hitler uit de weg heeft geruimd. Daardoor is het verloop van de geschiedenis flink veranderd… en strijden de geallieerden en de sovjets om de wereldheerschappij. Tja – sommige dingen veranderen nooit!

RTS

Command & Conquer was één van de eerste real time strategy games: strategische ontwikkelingen worden in realtime ingezet, om zo de tegenstander te overweldigen door een fikse overmacht of een slinkse zet. Hiervoor moet je jouw energie verdelen in het opzetten van een goede economie, maar ook meer dan genoeg tijd steken in het ontwikkelen van je legermacht en het trainen van soldaten en voertuigen. Daarbij kun je flink wat tegenstand van de computer verwachten, die is namelijk gewoon fel in zijn strijd. Wees daarop vast voorbereid! Gelukkig is de basis steevast hetzelfde: je begint met een commandocentrum en een aantal starterseenheden om je dit basisstation te verdedigen. vanuit daar zul je jouw mini-samenleving moeten opbouwen. Verlies je jouw MCV, dan is het onmogelijk om nieuwe gebouwen en troepen te produceren. Verdedig hem dus met man en macht!

Energiebeheer

Net als in de gewone wereld draait alles om energie. Geen stroom, geen actie. Wanneer je eenmaal een goede basis hebt, is het zaak om voldoende energiecentrales neer te zetten om de basis van energie te voorzien. Heb je te weinig opgewekt? Dan functioneert de basis niet meer. Defensieve bouwwerken zoals luchtdoelkanonnen en de radarkoepel gaan offline. Een stroomtekort heeft gelukkig geen invloed op het vermogen van de basis om eenheden te trainen en te produceren. Heb je eenmaal genoeg energie, dan kun je nieuwe fabrieken bouwen die je sterkere en meer diverse legervoertuigen kunnen opleveren. Soms komt een type gebouw pas beschikbaar als je een ander hebt neergezet: het Service Depot kun je pas bouwen als je een War Factory hebt staan. Zo heb je een soort tech-tree waarbij je op het veld ziet hoe die boom zich ontwikkeld. Langzaam maar zeker zul je ontdekken welke fabrieken zorgen voor het beschikbaar komen van verschillende soorten troepen.

Evolutie teruggedraaid

Een van de grootste verschillen tussen deze oude games en nieuwe rts-games is wel de bediening. Hoewel er veel elementen in beeld zijn gebleven, zijn er flink wat veranderingen geweest in de inzet van bedieningselementen. Verplaats je jouw troepen met de rechtermuisknop en wil je toch liever een wachtrij? Dan kun je schakelen tussen de oude bedieningselementen en de modernere bedieningselementen. Het zal je gameprestaties aanzienlijk verbeteren! Daarnaast zul je ontdekken dat er wat vreemde elementen in de oude game zitten. Zo mag je jouw gebouwen pal naast die van je tegenstanders plaatsen, mocht je dat willen!

Upgrade

Waar ik in het begin wel even van schrok toen in de game net opstartte, waren de graphics. Wacht: heb ik een pixel-art game in huis? Dan zou het snel gedaan zijn met de pret, kan ik je verzekeren. Als leuke kers op de taart hebben de programmeurs echter een leuke gimmick ingebouwd en de oude game – met de oude resolutie – ingebouwd in de nieuwe game. Met een druk op de spatiebalk verandert deze in de high-res graphics, wat echt een verademing is. Ja, de karakters bewegen wat hakkelig en rechtlijnig, maar zien er zeker goed uit. Daarbij zijn ook de gebruikersinterface geüpgrade naar deze tijd. Goed om te zien zijn ook de tussenfilmpjes en de animaties. Klasse! En voor deze generatie: sorry – we wisten toen nog niet wat een goed script met je game kan doen… Ook de audio heeft een dergelijke upgrade gehad. Ook hier kun je het verschil goed horen en hebben de programmeurs beide audiotracks aan de game toegevoegd. Erg slim gedaan… en erg leuk.

Ga direct naar Command & Conquer: Remastered collection op BOL.com.

Recensie over Command & Conquer: Remastered collection

Voor oudere gamers is Command & Conquer: Remastered Edition een geweldige reis in de tijd. Voor jongere gamers: ja jongens – dit hebben jullie gemist. Toon es wat respect voor ons, oudjes. Wij hebben met díe resolutie moeten gamen! Gelukkig zijn alle elementen succesvol naar deze tijd getrokken, met een paar kleine hick-ups daargelaten. Met tientallen campagnemissies en de bijna oneindige mogelijkheden die de modding-community kan creëren, valt er veel te beleven met deze ene collectie. De beslissing is aan jou, commandant.

Info

Command and Conquer: Remastered edition, EA Games
PC, rts.